لینک های دسترسی

Breaking News

والی بلخ: برای کاندیدیم با کرزی تفاهم می کنم


عطا محمد نور، والی بلخ (سمت راست نفر اول) عکس: شورای عالی صلح افغانستان
عطا محمد نور، والی بلخ (سمت راست نفر اول) عکس: شورای عالی صلح افغانستان
عطامحمد نور والی بلخ می گوید که او پیش از کاندید شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، با رئیس جمهور کرزی به تفاهم خواهد رسید. آقای نور می گوید که اگرچه وی در انتخابات پیشین ریاست جمهوری از دکتر عبدالله عبدالله حمایت کرده بود، اما وی همچنان مورد تصدیق رئیس جمهور کرزی بوده است.

عطامحمد نور گفت: "چون رئیس جمهور(حامد کرزی) یک سیاست مدار بود و فهمید که من به دردش میخورم از من خواست که یک دوره دیگر هم خدمت ایفا کنم چنانچه که به حیث والی باقی ماندم بنابر درخواست و نظر رئیس جمهور. پس معلوم است که ما تاهنوز هم روابط خوب داریم."

آقای نور درصحبت اختصاصی با بخش پشتوی رادیو آشنا گفته است بر جلب حمایت رئیس جمهور کرزی، والی بلخ می گوید که تلاش خواهد ورزید با تمامی جناح های سیاسی مخالفش حتی با حزب اسلامی و طالبان نیز به تفاهم خواهد رسید.

اظهارات در باره دوستم

آقای نور افزود "در این برنامه ما(تفاهم) یکی آقای دوستم است. مثلی که با تمام جهت ها حتی با حزب اسلامی روابط ما خوب شود حتی اگر طالبان بخواهند سلاح بر زمین بگذارند بیایند در روند دموکراتیک و مدنی و انتخابات اشتراک بکنند ما از آنها سخت استقبال می کنیم."

پیشتر، آقای عطا محمد نور در مصاحبه ای که بخشی از آن در یوتیوب نشر شد، عبدالرشید دوستم را شخصی فاسد و جابر نام گرفته بود و عملکرد وی را بدتر از دوره رژیم طالبان خوانده بود.

صدای عطا محمد نور در یوتیوب: " یک چیز اضافه بکنم که درآن طور شرایط طالب به مراتب بهتر است از جنایت دوستم."

اما والی بلخ می گوید حالا می خواهد کدورت های گذشته را فراموش کرده با عبدالرشید دوستم، تفاهم نیک داشته باشد.

آقای نور گفت: "ما مشکلات زیادی با آقای دوستم داشتم. روابط مان خوب نبود. اما با درنظرداشت اینکه درکشور هرقدر روابط خراب باشد هرقدر خشونت باشد همان قدر تبعیض آن را ملت می کشد."

عطا محمد نور می گوید وی معتقد است افغانستان باید درمورد منافع ملی خود فکر کند و با کشورهای همسایه، منطقه و کشورهای غربی وایالات متحده که به افغانستان کمک های زیادی کرده است، روابطی نیک داشته باشد.

درحالی که سومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از دوره حاکمیت طالبان در این کشور سال آینده میلادی برگزار خواهد شد کاندیدان احتمالی تا اکنون شامل شخصیت های برجسته ای مثل اشرف غنی احمدزی، عبدالله عبدالله، علی احمد جلالی، محمود کرزی و فوزیه کوفی است.
XS
SM
MD
LG