لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان نام ۱۵۰۰ نفر را از فهرست افراد ممنوع الخروج بیرون کرد


لوی سارنوالی افغانستان میگوید در پی ایجاد کمیسیونی برای رسیدگی به لیست افراد ممنوع الخروج، در ابتدایی ترین بررسی، اسم ۱۵۰۰ تن که در سالهای گذشته ممنوع الخروج بوده اند، از این لیست بیرون شد؛ اما هنوز بیش از یک هزار افغان، شامل این لیست است.

جمشید رسولی سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان گفت که ممنوع الخروج کردن افراد جز صلاحیتهای لوی سارنوالی است؛ اما در افغانستان ادارات محتلف افراد را به گونۀ غیرقانونی ممنوع الخروج کرده اند.

به گفتۀ آقای رسولی تعدادی از این افراد با جلب پولیس، بدون امر سارنوالی، به گونۀ غیرقانونی ممنوع الخروج شده و برخی هم که به گونۀ قانونی ممنوع الخروج شده بودند، پس از حل شدن قضایایی شان همچنان در لیست باقی مانده اند و برای خارج ساختن اسم آنان از لیست افراد ممنوع الخروج اقدام نشده است.

سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان تأکید میکند که ممنوع الخروج ساختن افراد پروسۀ دقیق را نیاز دارد و قرار است این نهاد یک میکانیزم واحد برای آن ایجاد کند.

"یک طرزالعمل واحد بین اداراتی که در قسمت ممنوع الخروجی افراد و اشخاص حق دارند، ترتیب بیابد و در آینده اجراات واحد و مطابق به احکام قانون با رعایت و دقت کامل صورت گیرد. از شهروندان کشور میخواهیم در صورتی که شامل لیست افراد ممنوع الخروجیها باشند، کمیسیونی در ریاست تنفیذ احکام ادارۀ لوی سارنوالی جمهوری اسلامی افغانستان، تشکیل یافته، آنها میتوانند به این کمیسیون مراجعه کنند."

لوی سارنوالی افغانستان افزود تعدادی از افراد از سوی وزارت داخله، وزارت مالیه و بانک مرکزی افغانستان ممنوع الخروج شده اند؛ اما این نهاد در مورد تعداد مشخص و اینکه آیا مقامات دولتی نیز ممنوع الخروج اند یا نه، چیزی نمیگوید.

در همین حال بصیر حقیار عضو شبکۀ حقوقدانان افغانستان در صحبت با صدای امریکا گفت "منع خروج از شهر یا ناحیه از صلاحیتهای سارنوالان عادی است ولی ممنوع الخروجی از کشور یکی از تدابیر احتیاطی است که از سوی لوی سارنوال وضع میشود و در صورتی که حضور متناوب شخص مظنون و متهم لازمی نباشد، میتواند مرفوع شود."

در همین حال در مورد مؤثریت ممنوع الخروج شدن افراد در افغانستان، که به باور شهروندان افغان، دولت تا اندازۀ زیاد روی مرزها، کنترول ندارد و افراد راحت میتوانند فرار نمایند، باورهای متفاوت وجود دارد.

امین الله شارق تحلیلگر مسایل سیاسی و والی پیشین ولایت سرحدی پکتیکا در صحبت با صدای امریکا از مؤثر نبودن ممنوع الخروج ساختن افراد سخن زد.

آقای شارق گفت "شرایط فعلی افغانستان طوری است که کنترول بالای سرحدات آن وجود ندارد و کسی که ممنوع الخروج شود میتواند به شکلی از اشکال کشور را ترک بگویند و بیرون شوند. در داخل افغانستان در جاهای که دولت تسلط ندارند خود را پنهان میکنند."

این ادعاها در حالی صورت می‎گیرد که سال گذشتۀ خورشیدی، رئیس ادارۀ خانه سازی، مسؤول مالی و یک کارمند وزارت شهرسازی که به اتهام فساد به حکم رئیس جمهور ممنوع الخروج شده بودند، حین فرار از مرز مشترک ولسوالی شغنان، ولایت بدخشان با کشور تاجکستان دستگیر شدند.

اما میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخلۀ افغانستان به صدای امریکا گفت ممنوع الخروج ساختن متهمان از سوی دولت، تا اندازۀ زیاد میتواند مؤثر باشد، چون به باور وی، مرزهای سرحدی معمولأ ناامن است و برخی از افراد ممنوع الخروج شده، حاضر نمیشوند از طریق مرزها فرار کنند و تعدادی هم به این کار مؤفق نمی‌شوند.

بربنیاد قانون جزای افغانستان، در صورتی که افراد از تحقیق محکمه فرار کنند، پس از دستگیری دوباره و اثبات جرم، جزا برای آنان، چندین برابر افزایش می‏یابد.

XS
SM
MD
LG