لینک های دسترسی

Breaking News

تیم کرکت افغانستان روز جمعه روانۀ آسترالیا شد


عبدالله عبدالله در میان بازیکنان تیم ملی کرکت افغانستان
عبدالله عبدالله در میان بازیکنان تیم ملی کرکت افغانستان

تیم ملی کرکت افغانستان غرض اشتراک در رقابت های جام جهانی۵۰ اوورۀ کرکت روز جمعه ۳۰ جنوری عازم آسترالیا شد.

تیم ملی کرکت افغانستان امروز جمعه افغانستان را به قصد آسترالیا ترک گفت.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییۀ حکومت وحدت ملی، تیم کرکت را در میدان هوایی حامدکرزی مشاعیت کرد.

آقای عبدالله به ملی پوشان افغان گفت که با درنظر داشت غرور افغانی خود در رقابت ها شرکت کرده و با موفقیت به کشور برگردند.

شفیق ستانکزی، رئیس اجراییه بورد کرکت افغانستان به صدای امریکا گفت که پیش از آن ملی پوشان کرکت افغانستان صبحانه را در ارگ ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی صرف کردند.

رئیس جمهور غنی در صفحۀ فیسبوک خود برای تیم ملی کرکت افغانستان آرزوی موفقیت و پیروزی کرده است.

محمد نبی عیسی خیل، کپتان تیم ملی کرکت افغانستان از تمام افغان ها خواست که برای پیروزی تیم دعا کنند.

آقای عیسی خیل می گوید که به توانمندی روحی و جسمانی بازیکنان تیمش باور کامل داشته و نهایت توانمندی خود را به خرج خواهد داد تا آرزو ها و انتظارات افغان ها را برآورده کنند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان حین وداع با ملی پوشان افغان در میدان هوایی حامد کرزی در کابل
عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه حکومت افغانستان حین وداع با ملی پوشان افغان در میدان هوایی حامد کرزی در کابل

این تیم به کپتانی نبی عیسی خیل، برای نخستین بار در جام جهانی ۵۰ اووره شرکت می کند که در آن افسرځاځی، آفتاب عالم، اضغر ستانکزی، دولت ځدران، گلبدین نائب، حمید حسن، جاوید احمدی، میرویس اشرف، نجیب الله ځدران، نصیر جمال، نوروز منگل، سمع الله شینواری، شاهپور ځدران و عثمان غنی شامل اند.

شفیق ستانکزی، رئیس اجرایی تیم ملی کرکت افغانستان می گوید که بازیکنان از شش ماه به اینسو برای حضور در رقابت های جام جهانی آمادگی گرفته و از روحیۀ عالی برخوردار اند.

افغانستان پیش از این در رقابت با امارات متحدۀ عرب ۲-۲ مساوی کرد، حالانکه در رقابت های سه تیمی با سکاتلند و آیرلند با دو پیروزی و دو باخت به خانه برگشت.

مسؤولین کرکت افغانستان دلیل برخی از شکست های تیم را فرصت دهی به بازیکنان تازه انتخاب شده در تیم ملی عنوان کرده گفته بودند که برای مشخص ساختن نحوۀ بازی ملی پوشان جوان، از آنان استفاده شده است.

اما آقای ستانکزی در صحبت تازۀ خود با صدای امریکا گفت که از این شیوه در آینده نیز استفاده خواهد شد اما دلیل عمدۀ شکست ملی پوشان افغان را در برابر تیمی مانند سکاتلند و آیرلند "عدم کارکردگی درست بازیکنان" عنوان کرد.

رئیس اجرایی بورد کرکت افغانستان اما تاکید می ورزد که پس از کارکردگی بازیکنان در رقابت های اخیر آنان توانستند ۱۵ بهترین بازیکن ملی پوش را برای رقابت های جام جهانی انتخاب کنند.

خط بالینگ قوی اما بیتنگ ضعیف

حمید حسن، بالر عمده و کلیدی افغانستان که از چند سال به اینسو بنابر مصدومیت عینک زانو نمی توانست در رقابت ها شرکت کند، از وضعیت صحی خوبی برخوردار بوده و کارکردگی وی در رقابت های دوستانه و نحوۀ بالنگ حمید حسن برای به دست آوردن نتایج بهتر در رقابت ها امیدوار کننده می باشد.

میرویس اشرف، یکتن از بالر های مجرب تیم ملی کرکت افغانستان می گوید که در چند ماه اخیر "نهایت تلاش را به خرج داده اند تا با آمادگی بهتر و بیشتر در رقابت های جام جهانی حضور یابند."

جان فلیپ، سفیر آسترالیا در کابل در میان ملی پوشان کرکت افغانستان
جان فلیپ، سفیر آسترالیا در کابل در میان ملی پوشان کرکت افغانستان

کارشناسان عرصۀ کرکت "پچ های سریع آسترالیا و نیوزیلند" را یکی از چالش ها در فرا راه بازیکنان افغان عنوان کرده می گویند که شاید خط بیتنگ افغانستان که در رقابت های اخیر کارکردگی عمدۀ از خود به نمایش نگذاشت، "نتواند اهداف دشواری را به تیم های هم گروه شان تعین کنند."

اما آقای اشرف گفت که آنان در شش ماه پسین بااستفاده ازتکتیک های مختلف تلاش کرده اند این خلأ را پُر کرده و تا اندازۀ خود را با پیچ ها آشنا سازند.

پیتر اندرسن، مربی اکادمی کرکت افغانستان می گوید که با استفاده "از توپ های گلف، پیچ سیرامیکی و توپ های پلاستیکی" تلاش شده بازیکنان از لحاظ روحی و جسمانی با آمادگی بهتری به آسترالیا بروند.

سفیر آسترالیا در کابل نیز به افتخار حضور ملی پوشان افغان در جام جهانی آسترالیا - نیوزیلند، یک بیت یادگاری را به بورد کرکت تحفه داد.

کرکت افغانستان از دید رسانه های خارجی

تیم ملی کرکت افغانستان انعکاس خوبی در رسانه های خارجی داشته است. وب سایت رسمی جام جهانی کرکت ۲۰۱۵ در باره تیم های غیرعضو شورای عالی کرکت که به جام راه یافته اند می نگارد "افغانستان در میان تیم های هم طراز خود بلندترین جایگاه را دارا می باشد."

در وب سایت آمده است که هر تیم عضو دایمی شورا، رقابت با افغانستان را جدی گرفته و آن تیم را به مثابۀ یک خطر می پندارد - می شود از زمبابوی پرسیده شود - تیم که با افغانستان ۲-۲ مساوی کرد.

نویسنده، تیم افغانستان را یکی از تیم های عنوان کرده که راه درازی را "از کوتاه ترین مسیر" پیمود و خط بیتنگ آن تیم می تواند در رویارویی با هر بالر قرار گیرد.

کارشناسان خارجی می گویند که با داشتن جوان ترین خط بالنگ، افغانستان می تواند برای هر بیتنگ کنندۀ درد سر ایجاد کند، اما خط فیلدنگ افغان ها را ضعیف عنوان می کنند.

شفیق ستانکزی می گوید که تصمیم اخیر شورای بین المللی کرکت مبنی بر فرصت حضور افغانستان در جام جهانی ۲۰۱۹، نه تنها نوید خوشی برای افغانستان است که بار مسؤولیت بازیکنان تیم ملی کرکت را چند برابر می سازد.

نخستین رقابت تیم افغانستان در جام جهانی به تاریخ هژدهم فبروری با بنگله دیش انجام خواهد داد.

به تعقیب آن ملی پوشان افغان به مصاف تیم های سریلانکا، سکاتلند، آسترالیا، نیوزیلند و انگلستان خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG