لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان برای نخستین بار مالدیف را شکست داد


یازده بازیکن نخست افغانستان در برابر مالدیف
یازده بازیکن نخست افغانستان در برابر مالدیف

افغانستان نخستين پيروزى اش را در برابر مالديف در ميدان فوتبال با نتيجه ٤-١ جشن گرفت.

افغانها پيش از اين هيچگاهى مالديف را نبرده بودند. با پيروزى روز دوشنبه، افغانستان پس از سه برد، ٩ امتياز گرفت و به عنوان صدرنشين جدول راهى دور نيمه نهايى شد.

قرار است افغانستان روز پنجشنبه در دومين رقابت نيمه نهايى به مصاف سريلانكا برود. مالديف با ٦ امتياز در برابر هند - كه با يك بازى كمتر و دو پيروزى به اين دور راه يافته است، قرار خواهد گرفت.

پيتر شگرت، مربى ملى پوشان افغانستان در نيمه نخست هفت بازيكن دست اول تيم را روى نيم كت ذخيره نشاند و بازيكنان ذخيره تيمش را ميدان داد.

ملى پوشان افغان بازى خوبى به نمايش گذاشتند اما ضعف در خط دفاعى به وضاحت محسوس بود.

فیصل شایسته با شمارۀ هشت که نخستین گول افغانستان را به ثمر رسانید
فیصل شایسته با شمارۀ هشت که نخستین گول افغانستان را به ثمر رسانید

خط ميانه و حمله افغانستان توانستند از عهده مسووليت بدر آيند. فيصل شايسته با گول حساب شده و حرفه يى افغانستان را در دقيق ٢١ نيمه نخست ١-٠ برترى داد.

اما خط دفاع افغانستان از همان آوان بازى منسجم به نظر نمى خورد و همان باعث شد مالديفى ها از حملات پيهم و به ويژه بلند در عقب خط دفاع استفاده كند و بااستفاده از اشتباه مدافع راست افغانستان، به گول تساوى دست يابد. مگر آن تساوى دير نپاييد و اميد پوپل زى با ضربه آزاد حساب شده و تماشايىاز ٢٥ مترى دروازه، نتيجه را ٢-١ ساخت.

نيمه دوم با تغير در آرايش خط دفاع افغانستان آغاز شد و سرخ پوشان افغان با بازى منسجم تر و حمله يى كه از خط دفاع شكل مى گرفت به دو گول ديگر هم دست يافتند كه آرش هاتفى و بازهم اميد پوپل زى آنها را به ثمر رساندند.

رقابت در نيمه نهايى

افغانستان براى سومين سال پيهم به دور نيمه نهايى جام فوتبال كشور هاى جنوب آسيا راه مى يابد. در ٢٠١٣ سريلانكا را ملى پوشان افغان در رقابت گروهى شكست داده بود.

آبى پوشان سريلانكا، بازيكنان سر زن خوب و زهر ناكى دارند و تنها ضعف افغانستان در خط دفاعى، جاگيرى درست براى توپ هاى بلند مى باشد.

گمان برده مى شود آقاى شگرت به اين نكته توجه كرده باشد و با برنامه عملى تر خط دفاعى خود را در برابر سريلانكا آرايش دهد.

محمدجواد امين، يكتن از بازيكنان پيشين افغان در نيويارك به صداى امريكا مى گويد كه نكته قوى ديگر سريلانكا، دروازه بان آنكشور است كه با جاگيرى و سرعت عمل خوب، خط حمله هند را به ستوه آورده بود.

ملی پوشان افغان در محوطۀ جزای تیم فوتبال مالدیف
ملی پوشان افغان در محوطۀ جزای تیم فوتبال مالدیف

آقاى جواد امين به اين باور است كه افغانستان مهاجمين بهترى دارد "اما براى بازكردن دروازه سريلانكا بايد از تدبير بيشترى كار گرفت تا باشد براى سومين بار شاهد حضور تيم افغانستان در دور نهايى اين جام باشيم."

تاجاييكه حرف از رقابت هند با مالديف در ميان است، مالديف به سادگى مغلوب هند نشده و پيروزى آنان در گروه تدبير مربيان اين دو تيم خواهد بود.

آقاىامين گفت "سنگينى ترازو به سمت هند بيشتر تمايل دارد چرا كه هم ميزبان است و هم مجرب تر از مالديف، اما مالديفى ها در سه رقابت گذشته گروهى نشان دادند كه نبايد آنان را دست كم گرفت و مى توانند به آسانى درد سر خوبى براى هند باشند."

پيش از آن، يوسف كارگر مربى پيشين تيم ملى فوتبال و معاون فنى فدراسيون فوتبال افغانستان به صداى امريكا گفته بود"درحال حاضر تيم هاى جنوب اسيا قادر به شكست دادن ملى پوشان افغان نيستند."

انتظار برده مى شود شاهد رقابت جالب و تماشايى ميان چهار تيم دور نيمه نهاى جام جنوب آسيا باشيم، به ويژه افغانستان و هند اما از دير گفته اند "توپ گرد، گول هفت متر و ميدان هم طويل. لذا در كنار توانايى باهر كه بخت هم همراه بود، پيروزى از آن اوست."

XS
SM
MD
LG