لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش: افغانستان برای انتقال آماده نیست


US Troops Afghanistan
US Troops Afghanistan
مقامات ریاست جمهوری افغانستان گزارش تازه گروه بین المللی بحران را که می گوید پس از سال ۲۰۱۴ با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خطر شکست نظام کنونی وجود دارد را بی اساس خوانده و آن را رد میکنند.

گروه بین المللی بحران هشدار داده و میگوید حکومت افغانستان آماده گی آن را ندارد که پس از سال ۲۰۱۴ با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان مسوولیت تامین امنیت را بدوش گیرد.

مواجه شدن با 'شکست'
گروه بین المللی بحران با نشر گزارشی به روز دوشنبه گفته است خطر این وجود دارد که با خروج نیروهای بین المللی از افغانستان در سال ۲۰۱۴ حکومت کنونی افغانستان با شکست مواجه گردیده و این کشور به بحران برود.

کندیس رندویک مشارو ارشد گروه بین المللی بحران در افغانستان می گوید انتقال قدرت سیاسی یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین مسایل سال های پیش رو است که تا کنون طرح دقیقی برای آن وجود ندارد.

او انتخابات سال ۲۰۱۴ را پر آزمون می خواند و می گوید "این گزارش به تحلیل انواع مختلف تهدیدات پرداخته که افغانستان با آن رو به رو است، اولین چالش که مهم تر از همه است البته انتقال قدرست سیاسی است که کمتر به آن پرداخت شده است، تمرکز بسیار روی انتقال مسوولیت های امنیتی، خورج آیساف، ناتو، نیروهای خارجی و امریکایی شده است که وضعیت امنیتی را تحیل میکند اما ما تا هنوز نمیدانیم که در پروسه سیاسی چه تغیری به وجود خواهد آمد."

عدم پاسخگوی در نظام
همپنان به باور این مقام گروه بین المللی بحران، تا هنوز هم سیستم پاسخگوی برای تحولات سیاسی که قرار است در افغانستان رخ دهد وجود ندارد.

در این حال مقامات ارگ ریاست جمهوری گزارش گروه بین المللی بحران را بی اساس و از واقعیت های افغانستان بدور میدانند.

حامد علمی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان به صدای امریکا گفت "ما خو فکر می کنیم که در گزارش دقت نشده، گزارش سطحی است، روی واقعیت ها استوار نیست، ما نمیدانیم که این گزارش روی کدام اسناد و ماخذ نظر پرسی شده."

کندیس رندویک می گوید با نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ رقابت سیاسی، در ولایات در سطوح محلی نیز با خشونت به همراه خواهد بود که به گفته او این رقابت ها در سطح محلی بخاطر پیروزی در انتخابات شوراهای ولایتی بیشتر مشهود است.

خوشبینی ناتو
در عین حال مقامات قوت های ناتو در افغانستان در این مورد نظریات دیگری دارند. دومنیک میدلی، سخنگوی ملکی قوت های ناتو در افغانستان می گوید آنان باور دارند که تا سال ۲۰۱۴ نیروهای امنیتی افغان قابلیت تامین امنیت در این کشور را کسب خواهند کرد.

دومنیک افزود "گروه بین المللی بحران یک مؤسسه بسیار قابل احترام است، ما به گزارش های نهاد های مختلف در مورد وضعیت افغانستان ارزش می دهیم، اما باید بگویم که ناتو مطمئین است که پولیس و آردوی ملی افغانستان بخاطر تامین امنیت این کشور، قبل از سال ۲۰۱۴ تجهیز و تقویت خواهند شد."

گروه بین المللی بحران همچنان از کمیسیون مستقل انتخابات و مقامات افغان میخواهد که هر چه زودتر تاریخی را برای برگزاری انتخابات تعین کند.

برگزاری انتخابات
کندیس رندویک او میگوید اگر منتظر اعلام زمان انتخابات در بهار سال ۲۰۱۳ باشیم، در حالی که نیروهای بین المللی نیز این کشور را ترک میکنند شاهد خشونت های بیشتر و ترور کاندیدان خواهیم بود. یکی از راه های حل به باور این گروه اعلام زمان انتخاب هم اکنون است تا کاندیدات فرصت گرفتن آماده گی های لازم را داشته باشند.

مقامات ریاست جمهوری افغانستان همچنان بر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان معین آن، یعنی در بهار سال ۲۰۱۴ بر اساس قانون اساسی این کشور پافشاری دارند و می گویند در هر شرایطی که باشد این انتخابات برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG