لینک های دسترسی

Breaking News

نشست لندن و آیندۀ تلاش های صلح در افغانستان


آصف علی زرداری، دیفید کمرون و حامد کرزی
آصف علی زرداری، دیفید کمرون و حامد کرزی
نشست سه جانبه میان افغانستان، بریتانیا و پاکستان برای تقویت روابط و همکاری های سه جانبه میان این کشور ها و جلب پشتیبانی و همکاری عملی پاکستان در روند صلح افغانستان روز دو شنبه میان سران سه کشور در لندن برگزار می شود.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روابط میان کابل و اسلام آباد را در تامین امنیت و ثبات بسیار نزدیک عنوان کرد.

موسی زی ابراز امیدواری کرد که روابط نزدیک میان بریتانیا و پاکستان و روابط ستراتیژیک کابل و لندن به تفاهم و حمایت عملی پاکستان از تلاش های صلح در افغانستان منتهی شود.

شرتی دادیرا، سخنگوی صدر اعظم بریتانیا نیز تاکید کرد که هدف اصلی این نشست جلب حمایت بیشتر از روند صلح و ادغام مجدد در افغانستان، ایجاد صلح و ثبات در منطقه و کمک برای تامین و بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان می باشد.

موافقتنامۀ ستراتیژیک با پاکستان

افغانستان در سالیان گذشته چندین موافقتنامۀ ستراتیژیک را با شماری از کشور ها امضا کرده است که یکی هم امضای چنین موافقتنامه با هند –رقیب دیرینۀ پاکستان- می باشد.

گفته می شود که یکی از حوزه های مهم بحث در نشست کنونی لندن همانا گفتگو ها در مورد امضای موافقتنامۀ ستراتیژیک میان افغانستان و پاکستان است، اما شماری از کارشناسان نسبت به آن بی باور اند.

محمد ناطقی، دپلومات پیشین افغان و تحلیلگر مسایل سیاسی، جو کنونی در افغانستان را هم در حلقات سیاسی و هم در سطح عامه برای امضای چنین سندی میان کابل و اسلام آباد نا مساعد می داند.

آقای ناطقی می گوید که با توجه به روابط نزدیک افغانستان با هند و روابط تنیده و مکدر افغانستان با پاکستان "چه از نظر روانی و چه از نظر منافع ملی" از امضای یک سند ستراتیژیک با پاکستان استقبال چندانی نخواهد شد.

او می افزاید که افغانستان نمی تواند منافع دو کشور متخاصم "پاکستان و هند" را به گونۀ همزمان در کشور خود تامین و مدیریت کند و ذهن جامعۀ افغانی نیز برای چنین مساله یی آمادگی ندارد.

نشست های سه جانبه میان افغانستان، بریتانیا و پاکستان از سال گذشته به اینسو جریان داشته است، اما ویژگی نشست کنونی لندن این است که در آن برای نخستین بار وزرای دفاع و مقام های ارشد استخبارات افغانستان و پاکستان نیز شرکت می کنند.

سد دیگر در راه صلح

در حالیکه تلاش ها برای تسریع روند صلح در افغانستان جریان دارد، پاکستان از فرستادن پنج نفر از علمای آن کشور که از سوی کابل برای شرکت در نشست علمای دینی افغانستان و پاکستان دعوت شده اند، امتناع ورزیده است.

پاکستان چنین می اندیشد که این گونه گزینش در نشست علمای دو کشور، بدون درنظر داشت واقعیت های برخاسته از الهامات مردم افغانستان، بیشتر به سود امریکا عمل خواهد کرد تا به ثبات منطقه.

از جانب دیگر گروه طالبان اشتراک در این اجلاس را رد کرده و از سایر علمای اسلامی هم خواسته اند که از سهمگیری در آن پرهیز کنند.

قرار است این نشست در آیندۀ نزدیک به هدف تقویت بیشتر روند صلح، به ابتکار شورای عالی صلح افغانستان راه اندازی شود، اما آنچه که تا کنون مشهود بوده است دستآورد های بسیار اندکی است که شورای عالی صلح افغانستان از بدو تاسیس خود بدست آورده است.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG