لینک های دسترسی

Breaking News

جهان تا ۲۰۲۰ میلیاردها دالر به افغانستان کمک می‌کند


قرار است جامعۀ جهانی تا ۲۰۲۰ حدود ۱۳ میلیارد دالر به افغانستان کمک کند
قرار است جامعۀ جهانی تا ۲۰۲۰ حدود ۱۳ میلیارد دالر به افغانستان کمک کند

مقام‌های بیش از ۷۰ کشور و ۲۰ سازمان جهانی در نشست بروکسل برای افغانستان به فراهم آوری ۱۵.۲ میلیارد دالر تا سال ۲۰۲۰ برای افغانستان وعده سپردند.

فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی اتحادیۀ اروپایی گفت که تنها آن اتحادیۀ ۲۸ عضوی تا سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۳۵ میلیارد دالر در سال به افغانستان مساعدت خواهد کرد. او از سایر شرکای بین المللی نیز خواست تا سهم مشابهی بگیرند.

شایان ذکر است که مساعدت اتحادیۀ اروپایی مجزا از کمک هایی است که هر کشور عضو این اتحادیه جداگانه به فراهم آوری آن تعهد می کنند.

افزون بر این آلمان به فراهم آوری ۱.۷ میلیارد دالر، هند​ یک میلیارد دالر (هفتۀ گذشته اعلام شده بود)، بریتانیا یک میلیارد دالر، پاکستان ۵۰۰ میلیون دالر، جاپان ۹۰۰ میلیون دالر، ترکیه ۶۰۰ میلیون دالر، عربستان سعودی ۱۰۰ میلیون دالر و ناروی ۸۷ میلیون دالر وعده سپردند.

تقریباً تمام کشورهای کمک کننده، فراهم آوری مساعدت های شان بر مبارزۀ جدی با فساد اداری مشروط دانستند. همچنان آلمان برگشت مهاجران افغان و ناروی ایجاد اصلاحات سیاسی و انتخاباتی را برای پرداخت مساعدت‌های وعده شده شرط نهاده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی های متعدد در این کنفرانس بر ارادۀ خلل ناپذیر برای زدودن فقر و فساد اداری و ایجاد یک افغانستان قوی، با ثبات و دارای اقتصاد خوب تاکید کرد.

رئیس جمهور غنی در کنفرانس خبری پایانی نشست بروکسل با خانم موگرینی جزئیاتی را در مورد مصرف کمک‌ها ارایه کرد که آن را در پیوند زیر دنبال کرده می‌توانید.

آقای غنی گفت "دشمنان آزادی می توانند چرخه ای رسانه ها را تحت تاثیر قرار دهند اما آنان در ارادۀ ما خلل نخواهند آورد، عزم ما را کمرنگ نخواهند ساخت و تمرکز ما روی ساختن یک دولت قوی، مارکیت اقتصادی و نهاد های اجتماعی که مردمان آزادمنش و یک کشور مستقل نیاز دارد را تغییر نخواهند داد."

رئیس جمهور غنی گفت که افغانستان با سقوط اجتماعی روبرو بوده و به گفتۀ وی ۳۹ درصد افغان‌ها با حقوق کمتر از ۱.۳۵ دالر در روز زنده‌گی می‌کنند.

کشورهای اشتراک کننده نیز به ادامۀ تعهد شان برای افغانستان و ایستادن در کنار افغان‌ها تاکید کردند. نماینده‌گان با تاکید بر تامین صلح در افغانستان، آن را برای آینده این کشور خیلی مهم دانستند.​

فراخوان صلح

وزیر خارجۀ ایالات متحده با اشاره به موافقتنامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و خوشبینی فزاینده در مورد آیندۀ افغانستان در این کنفرانس گفت که طالبان نیز به این شکل شامل گفتگو های صلح شوند.

جان کری گفت که با امضای این توافقنامه گروه حکمتیار قادر خواهد شد تا از تاریکی بیرون برآمده و دوباره به جامعۀ افغانی مدغم است. او از رهبران حکومت وحدت ملی به خاطر تلاش‌های شان در زمینۀ تامین صلح ستایش کرد.

در همین حال اتحادیه اروپا خواستار مبارزه با گروه هایی شده است که در برابر پیشرفت و مصالحه أفغانستان قرار می گیرند.

کنفرانس بروکسل در حالی برگزار می شود که ناامنی سبب فرار اکثریت جوانان به اروپا شده است.

گزارش های وجود داشت که اروپا به شرطی به افغانستان کمک خواهد کرد که دولت آن کشور به اقدامات لازم مبادرت کند تا هزاران پناهجوی افغان که عازم اروپا شده‌اند به کشورشان بازگردند. چیزی که مقامات اتحادیه اورپا آن را نادرست می خوانند و می گویند که ارتباطی بین کمک به افغانستان و مساله مهاجرت وجود ندارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG