لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان امسال نزدیک به خودکفایی غله است


حاصلات گندم در افغانستان افزایش یافته است
حاصلات گندم در افغانستان افزایش یافته است
عبدالغنی غوریانی، معین مسلکی وزارت زراعت و آبیاری، به رادیو آشنا گفت که امسال تولید غله در افغانستان به ۶.۴ میلیون تن رسیده است که در مقایسه با سال گذشته، ۲۱ در صد افزایش دارد. به گفته آقای غوریانی، در ۳۵ سال اخیر این دومین بار است که حاصلات غله در افغانستان افزایش قابل ملاحظه داشته است.

افغانستان با نفوس تخمینی ۲۹ میلیون فرد، سالانه به ۶،۷ میلیون تن غله نیاز دارد.

غوریانی گفت که باران های موسمی، توزیع تخم های اصلاح شده به دهاقین و مجادله با امراض نباتی، از جمله عواملی است که باعث افزایش حاصلات امسال گردیده است. "سالانه در حدود ۲۷ یا ۲۸ هزار هکتار در زمین های آبی اضافه میشود که این هم یکی ازعواملی بلند رفتن سطح تولیدات بود است."

معین وزارت زراعت میگوید که باران های موسمی، توزیع تخم های اصلاح شده به دهاقین و مجادله با امراض نباتی از جمله عوامل است که باعث افزایش غله در این کشور شده است.
غوریانی به ادامه گفت:
"نیاز غله در افغانستان حدود ۶.۷ میلیون متریک تن است، امسال نظر به این که ما تخم بذری توزیع کردیم، آفات کنترول شد، دهقانان آموزش دیدند و سالانه در حدود ۲۷ یا ۲۸ هزار هکتار در زمین های آبی اضافه میشود، این هاهمه عواملی بوده که در بلند رفتن غله کمک کرده است."

باغداری
معین مسلکی وزارت زراعت همچنان میگوید که در سطح باغداری در افغانستان نیز امسال هفت در صد افزایش به عمل آمده و همچنان در بخش مالداری نسبت به سال گذشته ۵ در صد افزایش دیده می شود.
او میگوید که سطح تولید زعفران نیز در افغانستان از هفتصد کیلو به سه تن رسیده است که مانندده ها قلم میوه و تولیدات داخلی با ارزش افغانستان، میتواند جای گزین کوکنار گردد. او میگوید که در بخش بازاریابی برای فروش تولیدات زعفران افانستان نیز تلاش های صورت گرفته است.
" ما در قسمت بازاریابی اول اتحادیه زعفران را درست کردیم که اینها بتوانند هم آموزش ببینند و هم پیاز زعفران بگیرند و هم بتوانند با مارکیت های بین المللی روابط پیدا کنند، ما سال گذشته جشن زراعتی زعفران را در هرات دایر کردیم و امسال هم این کار را میکنیم و سوم از طرف قرضه دهی نهاد وزارت زراعت ما تا حال دو یا سه قرضه را به شرکت های که پروسس میکنند دادیم و اینها توانستند از طریق همین قرضه یک بخش محصولات زعفران را به کشور های روسیه، جرمنی و امریکا به فروش برسانند."

بر اساس معلومات وزارت زراعت کمبود غله در افغانستان اکثراً از پنج صد تا یک میلیون تن بوده که این کبمود با وارداتی که اکثراً از پاکستان، هند و قزاقستان صورت میگیرد مرفوع می شود.
افغانستان در سال های گذشته بصورت مکرر به کمبود غله مواجه بوده و بخصوص در نتیجه خشک سالی های پی در پی در این کشور، مردم در نقاط مختلف این کشور از این ناحیه صدمات شدید را متقبل شده اند.
در حال حاضر نیز مردم بخصوص کارشناسان افغانستان میگویند که در صورتیکه دولت افغانستان ذخایر ستراتیژیک را فعال نسازد و برای حفظ و خریداری غله توجه جدی نکند با و جود افزایش حاصلات غله مردم این کشور باز هم با مشکلات کمبود غله رو به رو خواهند بود.
اما وزارت زراعت میگوید تلاش ها بخاطر ایجاد ذخایر ستراتیژیک از دو سال به این طرف جریان داشته و کار های نیز در این زمنیه صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG