لینک های دسترسی

Breaking News

رکود احتمالی تشبثات زنان در صورت عدم حمایت حکومت


زنان تجارت پیشه افغان میگویند در عرصه فعالیت های تجاری خود با انواع مختلف مشکلات مواجه اند و به خاطر پیشبرد فعالیت های خود به حمایت دولت نیاز دارند.

این زنان می گویند عدم دسترسی به قرضه های دراز مدت با سهولت های بیشتر، عدم دسترسی به محلات مناسب در پارک های صنعتی و مارکیت ها از جمله مشکلاتی است که زنان تجارت پیشه با آن رو به رو هستند.

ملالی جاوید عضو فدراسیون زنان تجارت پیشه افغانستان در یک صحبت ویژه با صدای امریکا گفت اگر بخاطر از بین بردن این موانع دولت و نهادهای مسوول با زنان تجارت پیشه همکاری نکنند و سهولت های را در این زمینه فراهم نیاورند امکان دارد فعالیت های تجاری و اقتصادی زنان با رکود مواجه گردد.

خانم جاوید گفت: "این مشکلات و چالش ها بلاخره باعث این خواهد شد که در قدم اول باعث رکود و عقب مانی آنها در اجتماع می شود، و در مجموع باعث این خواهد شد که آنها نتوانند بیشتر از این مقاومت بکنند."

خانم جاوید به ادامه افزود: "مثال ما با چه شرایط قرضه میخواهیم، قرضه های باشد با تکتانه کمتر، قرضه های باشد که با معیار های خاص در اخیتار خانم ها قرار بگیرد، مثال بانک از خانم ها چه تضمین میخواهد، از خانم میخواهد که دو سوپر مارکیت و یا یک شرکت کلان وی را تضمین کند، فکر کنید در جامعه ما امکان دارد که یک سرمایه دار بزرگ و یا یک شرکت بزرگ یک خانم را تضمین کند؟"

لیلا عرب شاهی یکی دیگر از اعضای فدراسیون زنان تجارت پیشه افغانستان میگوید بخاطر رشد فعالیت های تجاری زنان باید حکومت محلات مناسبی را در پارک های صنعتی و مارکیت ها در اختیار زنان قرار دهد.

عرب شاهی گفت: "بالای موضوع که ما سال ها گپ زدیم، یک جای مثل پارک های صنعتی، یا در مارکیت های مثل باغ زنانه خوب است حد اقل هویت زنان تجارت پیشه را نشان میدهد، دو یا سه مرکز چنین برای خانم ها ایجاد شود تا بتوانند فعالیت های خود را ارایه کنند."

ظرفیت سازی اقتصاد زنان

در این حال مسوولین اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا میگویند برای فراهم کردن زمینه های رشد اقتصادی زنان، بیشتر روی ظرفیت سازی توجه دارند.


وافع الله افتخار رئیس اداره حمایت از سرمایه گذاری یا آیسا میگوید در صورتیکه زنان تجارت پیشه بتوانند برنامه های خوب تجاری را پیشکش کنند در آینده محلات مناسب را در پارک های صنعتی در اختیار آنان قرار خواهند داد.

او در این مورد گفت: "ما در آینده پلان داریم که برای اینها جا های مشخص به خصوص اناثی که پروپوزل های خوب داشته باشد و بخواهد که سرمایه گذاری ها در بخش های مختلف انجام بدهد ان شا الله ما آنها را ترجیع خواهیم داد."

طی ده سال گذشته با وجود چالش های موجود، زنان در افغانستان در عرصه تجارت و فعالیت های اقتصادی دست آورد های خوبی داشته اند.

ملالی جاوید مسوول، دیپارتمنت عضویت های زنان تجارت پیشه افغانستان می گوید که در حال حاضر بیش از یک صد و پنجاه کمپنی و اتحادیه زنان تجارت پیشه در فدراسیون زنان تجارت پیشه ثبت و راجستر می باشد که در مرکز و ولایات فعالیت دارند که در بخش مختلف از جمله پروسس مواد غذایی، تولید زیورات، لباس، پارچه های ابریشمی، قالین و سنگ های قیمتی فعالیت دارند.

اما زنان تجارت پیشه میگویند بخاطر حفظ این دست آورد ها و انکشاف آن به حمایت های بیشتر دولت و سکتور خصوصی نیاز دارند.
XS
SM
MD
LG