لینک های دسترسی

Breaking News

سرنوشت ملی پوشان افغان را ضربات پنالتی تعین کرد


تاثیر یوسف کارگر در میان اعضای تیم ملی به خوبی محسوس بود.
تاثیر یوسف کارگر در میان اعضای تیم ملی به خوبی محسوس بود.
سفر تیم ملی فوتبال افغانستان در چلنج کپ آسیا، پس از عدم پیروزی در رقابت برای کسب مقام سوم با مالدیف، به پایان رسید.

افغانستان رقابت با مالدیف را پس از ناكامى در ضربات پنالتی باخت و به مقام چهارم آن جام رسید.

هر چند سید علی کاظمی، مسؤول کمیتۀ جوانان فدراسیون فوتبال افغانستان در صفحۀ فیسبوک خود نگاشته است که افغانستان با ترکیب ۴-۴-۲ به میدان رفت اما نحوۀ رقابت ملی پوشان افغان بیشتر به ترکیب ۳-۴-۳، که یک سیستم کاملاً تهاجمی است، شباهت داشت.

در ضد حمله ها و آغاز بازی در نزدیک دروازۀ افغانستان، بیشتر سه بازیکن افغان به چشم می خورد تا چهار تن.

باز هم افغانستان از ناحیۀ نبود یک ختم کنندۀ توپ متاثر گردید و نتوانست در جریان ۹۰ دقیقۀ بازی به گول پیروزی دست یابد.

مالدیفی ها نیز با استفاده از ضد حملات چندین بار دروازۀ تیم ملی فوتبال افغانستان را با خطر مواجه ساختند اما با دفاع سرسختانۀ منصور فقیریار، دروازه بان و کپتان تیم ملی فوتبال افغانستان، رو به رو شدند.

اسلام امیری، به خاطر مصدومیت حادثۀ ترافیکی و اشتراک در رقابت با فلسطین نتوانست در رقابت با مالدیف به میدان برود. با این حساب، تیم افغانستان با عدم حضور سه بازیکن کلیدی – آرش عاطفی، مصطفی آزادزوی و اسلام امیری - به میدان رفت.

ملی پوشان افغان که به میدان رفته بودند نهایت تلاش خود را به خاطر کسب پیروزی انجام دادند. حمید کریمی بازیکن تعویضی تیم ملی افغانستان در نیمۀ دوم وقت اضافی، توانست دروازۀ مالدیف را باز کند اما این پیروزی دیری نپایید و مالدیفی ها به گول تساوی دست یافتند.

سرنوشت رقابت به ضربات پنالتی گره خورد. در پنج ضربۀ نخست پنالتی، بازیکنان هر دو تیم به چهار گول دست یافتند.

یوسف مشرقی، مصطفی ځاځی، حمید کریمی و منصور فقیریار ضربات پنالتی را به ثمر رسانیدند اما ضربۀ مصطفی هدید توسط دروازه بان مالدیفی مهار شد.

پس از پنج ضربۀ پنالتی، داوود ضمیر، جلال الدین شریعت یار و فیصل سخی زاده توانستند ضربات خوبی به توپ وارد کرده و افغانستان را به پیروزی نزدیک سازند اما فیصل شایسته؛ نتوانست ضربۀ نهم پنالتی را وارد دروازۀ مالدیف کند و در عوض بازیکن شمارۀ پنج مالدیف گول پیروزی تیمش را وارد دروازه افغانستان کرد.

مالدیف در سلسله رقابت های چلنج کپ آسیا به مقام سوم رسید و افغانستان جایگاه چهارم را از آن خود کرد.
بازیکن شماره پنج مالدیف گول پیروزی تیمش را به ثمر رساند
بازیکن شماره پنج مالدیف گول پیروزی تیمش را به ثمر رساند

ضربات پنالتی

پیروزی و یا هم شکست در ضربات پنالتی، بیشتر متضمن نیرومندی و یا ضعف یک تیم نمی باشد. بسیار تیم های قوی جهان اند که در ضربات پنالتی کم می آورند.

دییگو مرادونا، ستارۀ ماندگار فوتبال ارژنتاین، در رقابت های جام جهانی ۱۹۹۰ میلادی ایتالیا، نتوانسته بود ضربۀ پنالتی را به ثمر برساند.

اما با توجه به نحوۀ رقابت تیم فوتبال افغانستان در برابر مالدیف، سرخ پوشان افغان می باید رقابت را در میدان یکطرفه می کردند.

ضربات پنالتی بازیکنان هر دو تیم نشاندهندۀ تکتیک عالی آنان در میدان بود. دیده شد که ملی پوشان افغان در ضربات پنالتی نقاط متفاوت گول حریف را نشانه گرفتند و در عوض مالدیفی ها نیز توانمندی ویژۀ خود را در ضربه زدن به توپ پنالتی- خاصتاً هدف گیری زوایای بالای گول- به نمایش گذاشتند.

اینکه دو بازیکن تیم ملی فوتبال افغانستان نتوانست ضربات پنالتی را به ثمر برساند، نشاندهندۀ ضعف فکری و روانی بازیکنان بود نه ناتوانی در میدان. چنانکه بازیکن مالدیف توپ سوم پنالتی را کاملاً به خارج گول ضربه زد.

کارشناسان به این باور اند که حضور تیم ملی فوتبال افغانستان در رقابت های چلنج کپ آسیا، نشان داد که آیندۀ فوتبال آن کشور امیدوار کننده بوده و متصدیان تیم ملی با تلاش در بهبود خط تهاجمی و موثر خواهند توانست در آینده به مقام های بلندتر پیروزی دست یابند.
XS
SM
MD
LG