لینک های دسترسی

Breaking News

پیشرفت چشمگیر اما شکنند صحت اطفال در افغانستان


ثریا دلیل، وزیر صحت عامه افغانستان
ثریا دلیل، وزیر صحت عامه افغانستان

دومین کنفرانس بین المللی صحت اطفال به منظور جستجوی راه های مؤثر مبارزه با انواع بیماری و بهبود صحت اطفال در افغانستان دایر شد.

وزارت صحت عامه افغانستان از کاهش قابل ملاحظۀ مرگ و میر اطفال زیر سن پنج سال در افغانستان در مقایسه با ده سال پیش خبر می دهد.

ثریا دلیل، وزیر صحت عامه افغانستان روزشنبه حین افتتاح یک کنفرانس بین المللی دو روزه در مورد صحت طفل در کابل گفت که ده سال پیش از هر چهار طفل زیر سن پنج سال یکی آن تلف می شد، اما بر اساس تحقیقات اخیر، اکنون از هر ده طفل زیر پنج سال یک طفل تلف می شود.

خانم دلیل می گوید " در افغانستان ده سال قبل در یک هزار ولادت زنده حدود ۲۵۴ طفل قبل از سن پنج سالگی از بین می رفت، آمار علمی و ارقام نشان می دهد که این عدد فعلاً در حدود ۹۷ در یکهزار ولادت زنده است، یعنی از یک هزار ولادت زنده که در افغانستان صورت می گیرد، ۹۷ طفل قبل از سن پنج سالگی از بین می رود."

دراین کنفرانس حدود ۳۰۰ نماینده از نهاد ها و سازمان های ملی و بین المللی طبی، نمایندگان انجمن های داکتران و متخصصین به منظور ارایه نظریات و تبادل تجارب شرکت کرده اند.

پیشرفت شکنند

عزیز احمد جان، رئیس شفاخانه اطفال فرانسه در کابل می گوید که افغانستان طی ده سال گذشته در عرصه طبابت پیشرفت های خوبی داشته است، اما او بقای این دستآورد ها را وابسته و منوط به تلاش های بیشتر می داند.

رئیس شفاخانه فرانسه می افزاید که بهبود وضعیت شفاخانه ها در افغانستان نیز به کار زیادی نیاز دارد. او اضافه می کند که در بسیاری از شفاخانه های دولتی وسایل اساسی مورد نیاز وجود ندارد و اگر وسایل وجود دارد افراد مسلکی که بتوانند این وسایل را به کار ببرد وجود ندارد.

عزیز احمد جان با اشاره به عدم توازن عرضه خدمات صحی در مرکز و ولایات می گوید که حکومت باید پالیسی هایی را روی دست گیرد تا عرضه کنندگان خدمات صحی را مجبور به فعالیت در ولایات بسازد تا از آن طریق روستا نشینان افغان نیز از خدمات لازم صحی بهره مند شوند.

نخستین کنفرانس در مورد صحت طفل در افغانستان، سال گذشته با شرکت بیش از ۲۵۰ نماینده نهاد ها و مؤسسات ملی و بین الملی دایر شد.
XS
SM
MD
LG