لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان- میزبان دو میلیون کودک کارگر


فقر، مشکلات اقتصادی، ادامه درگیری ها و جنگ از جمله پدیده هایی است که زندگی صدها هزار کودک افغان را به خطر انداخته و صد ها هزار کودک دیگر را مجبور به تن دادن به کار های شاقه کرده است.

شماری از کودکان کارگر در جاده های کابل در صحبت با رادیو آشنا صدای امریکا خود را نان آور خانواده های شان خوانده و می گویند که مشکلات اقتصادی آنان را وا داشته است تا مشقت کار های سخت را متقبل شوند.

وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان گزارش می دهد که هم اکنون، نزدیک به سه میلیون کودک معروض به خطر در افغانستان وجود دارد و در این میان یک میلیون و دو صد هزار آن مصروف کار های شاقه اند. اما فعالان حقوق بشر شمار کودکان کارگر را در افغانستان حدود دو میلیون کودک ارایه می کنند.

تلاش فراگیر

علی افتخاری سخنگوی وزارت کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که صدمات روانی دراز مدت ناشی از کار شاقه بر کودکان، بسیار نگران کننده است. به گفتۀ آقای افتخاری، آن وزارت برای جلوگیری از کار شاقۀ کودکان ستراتیژیی را روی دست گرفته است.

در عین حال نهاد های جامعه مدنی، فعالان حقوق کودکان و موسسۀ آشیانه با نشر قطعنامه یی به مناسبت دوازدهم جون- روز جهانی منع کار شاقۀ کودکان- از حکومت افغانستان خواسته اند تا مانع کار کودکان شود.

این شبکه ها همچنان از نهاد های غیر دولتی، ملل متحد، کمیسیون مستقل حقوق بشر، علمای دین، مسوولین رسانه ها، بزرگان قومی و خانواده ها خواسته اند با راه اندازی برنامه های مشخص به ویژه برنامه های آگاهی عامه، از کار شاقۀ کودکان جلوگیری کنند.

به گفتۀ انجینیر یوسف، رئیس آشیانه یکی از پیشنهاد های فعالان به حکومت این بود تا برای جلوگیری از کار شاقۀ کودکان، به والدین کودکان کارگر زمینۀ کار فراهم گردد.

چالش دیگر

این نهاد ها همچنان با اشاره به گزارش هایی که گفته می شود کودکان زیر سن هژده سال در صفوف پولیس محلی جذب می شوند، از حکومت خواستند تا از استخدام کودکان در پولیس محلی جلوگیری کند.

اما مقامات وزارت کار، استخدام کودکان را در نهاد های امنیتی رد کرده می گویند که بر اساس آمار دست داشتۀ آن وزارت حتا یک کودک هم در صفوف نیروهای امنیتی استخدام نشده است.

از سوی دیگر یونیسف یا صندوق پولی ملل متحد برای کودکان از افزایش قابل ملاحظه تلفات کودکان در نتیجه جنگ و درگیری های مسلحانه ابراز نگرانی کرده و گفته است که تعداد کودکان کشته و یا زخمی شدۀ ناشی از جنگ در افغانستان در حال افزایش است.

به اساس معلومات یونیسف شمار کودکان قربانی خشونت ها در چهار ماه نخست سال ۲۰۱۳ به ۴۱۴ تن می رسد در حالی که این رقم در چهار ماه اول سال ۲۰۱۲ به ۳۲۷ تن می رسید.

یونیسف ضمن نگرانی از این وضعیت و ناپذیرفتنی خواندن آن از همه طرف های درگیر در افغانستان خواسته است تا برای حفظ جان کودکان در جریان عملیات نظامی تلاش کنند.
XS
SM
MD
LG