لینک های دسترسی

Breaking News

غنی: برضد جنگ تحمیل شده می جنگیم


رئیس جمهور غنی گفت که اکنون اعتیاد به یک مشکل جدی در افغانستان مبدل شده است
رئیس جمهور غنی گفت که اکنون اعتیاد به یک مشکل جدی در افغانستان مبدل شده است

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می گوید که جنگ کنونی بر افغانستان تحمیل شده است، اما به گفتۀ وی افغانها مصمم اند که به جنگ تحمیل شده تسلیم نخواهند شد.

آقای غنی در یک نشست مشترک خبری با رئیس جمهور کوروشیا در کابل گفت که عوامل جنگ در افغانستان، اقتصاد جرمی جهانی است که به گفته وی در دامن نا امنی می تواند رشد کند.

رئیس جمهور غنی گفت که شبکه های دهشت افگنی جهانی می خواهند از قلمرو افغانستان برای بی ثباتی کشور های منطقه استفاده کنند.

آقای غنی افزود که امروز در افغانستان کسانی خشونت را انجام می دهند که نه به افغانستان تعلق دارند و نه هم مشکل شان با افغانستان و افغانهاست.

رئیس جمهور غنی می گوید که افغانستان به میدان جنگ نیابتی هیچ کشوری مبدل نخواهد شد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:22 0:00

محمد اشرف غنی گفت که افغانستان در جایگاهی است که به نمایندگی از تمام دنیا با دهشت افگنی بین المللی در جنگ است.

رئیس جمهور افغانستان با اشاره به کشت و قاچاق مواد مخدر در افغانستان گفت که این پدیده منجر به ایجاد بخشی از ناامنی در کشور شده است. او افزود که مواد مخدر صدمات جدی را متوجه جوانان افغان نیز کرده است.

به گفتۀ آقای غنی حدود پنج در صد جوانان در شهر ها و ۱۳ درصد جوانان در دهات به مواد مخدر معتاد شده اند. او افزود که افزایش جوانان معتاد سبب بیشتر شدن ناامنی شده است.

آقای غنی گفت "عمده ترین بخش این منافع به قاچاقبر های بین المللی می رود اما در داخل ما باید بشناسیم که یک مشکل بنیادی داریم، روز هایی که ما فکر می کردیم مشکل اعتیاد برای دیگران است و ما خود این مشکل را نخواهیم داشت، گذشته است، این یک خطر بزرگ است چون جوان معتاد مبدل می شود به سرباز بی ثباتی".

اما رئیس جمهور افغانستان می گوید که به خاطر حل مسایل داخلی به مدیریت و سیاستی نیاز است که تمام افغان ها را بتواند در این کشور گرد هم جمع کند. رئیس جمهور افزود که راه حل مسایل داخلی جنگ نیست، بلکه ایجاد فضای ملی و مستحکمی است که وی در پی ایجاد آن می باشد.

تهدید منطقه یی

رئیس جمهور افغانستان همچنان در پاسخ به پرسشی در مورد صلح و روابط افغانستان و پاکستان گفت روابط بین این دو کشور طی ۱۳ سال گذشته در یک حالت دشمنی اعلان ناشده قرار داشت و گفت در شرایط کنونی باید در گام نخست این وضعیت تغییر کند.

اما رئیس جمهور افغانستان میگوید اکنون نوعیت تهدیدها تغییر کرده است و این تهدید ها هم متوجه افغانستان و هم متوجه پاکستان و منطقه است که به همکاری منطقه یی نیاز دارد. او افزود که برای صلح تلاش ها آغاز شده است، اما به گفتۀ وی برای رسیدن به نتیجه به وقت و شکیبایی نیاز است.

با اینحال رئیس جمهور غنی یک بار دیگر تاکید کرد که جنگ نیابتی را در افغانستان تحمل نمی کند و اجازه نمی دهد که هیچ کشور همسایه یا متحد افغانستان از این کشور به منظور جنگ های نیابتی استفاده کند. او گفت که عین توقع را از متحدان و همسایگان افغانستان نیز دارد.

XS
SM
MD
LG