لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش تلفات ملکی از اثر مهمات منفجر ناشده در افغانستان


در سال روان خورشیدی، در هر ماه بطور اوسط ۱۴۲ افراد ملکی در نتیجه انفجار ماین ها و مواد انفجار ناشده در افغانستان کشته شده اند.

به موجب بانک معلومات ملی سکتور ماین پاکی درافغانستان ادارات ماین روبی ملی و بین المللی در افغانستان می گویند که به رغم تلاش های ۲۸ ساله که حدود ۳۰ درصد کشتزارها و محلات مملو از ماین و مواد انفجار ناشده درافغانستان هنوز هم وجود دارد.

مسوولان ریاست انسجام و هماهنگی تطهیر ماین اداره آماده گی مبارزه با حوادث افغانستان امروز یکشنبه در نشست مشترک سکتور تطهیر ماین درافغانستان و موسسات تمویل کننده برنامه های ماین روبی در افغانستان که در کابل دایر شده از افزایش تلفات ملکی ناشی از رویداد انفجار ماین ها و مواد انفجارناشده اطلاع داده گفتند در سال روان خورشیدی درهرماه به صورت اوسط ۱۴۲ تن از افراد ملکی در نتیجه حوادث ماین کشته شده اند.

محمد اسلم سیاس، معاون اداره عالی مبارزه با حوادث که در نشست مشترک بازنگری برنامه های ماین پاکی در افغانستان صحبت می کرد در مورد چنین گفت "در هشت ماه نخست سال جاری ماهانه بطور اوسط ۱۴۲ تن افراد ملکی شکارحوادث ناشی از انفجار ماین و مواد انفجارناشده می باشد."

هر چند که موسسات ملی و بین المللی ماین روبی در افغانستان ادعا دارند که بیشتر از ۷۰ درصد ساحات و اراضی مملو از ماین را پاکسازی کرده اند. مگر باز هم ۷۲۷ کیلومتر مربع ساحات مملو از ماین در افغانستان وجود دارد. وجود کشتزارهای ماین و ساحات تعبیه شده از ماین و مواد انفجار ناشده مزید براین که هر روز از مردم ملکی قربانی می گیرد مانع تطبیق برنامه های انکشافی نیز می شود.

آقای سیاس، در مورد میزان درشتی مشکل ماین در افغانستان توضیحات داده گفت "۴۱۴۸ کشتزارهای ماین به مساحت ۷۲۷ کیلومتر مربع در ۱۵۲۹ قریه و ۲۵۹ ولسوالی وجود دارد.

افغانستان در سطح جهان جهارومین کشوری است که با بشترین تهدید ماین و مواد انفجارناشده مواجه است و ادامه جنگ این تهدید ها را افزوده است.

افغانستان با توجه به مشکل ماین درکشور یک برنامه عملیاتی ده ساله (۲۰۱۳ الی۲۰۲۳) را روی دست دارد که به دلیل کاهش کمک های بین المللی با مشکل مالی روبرو می باشد و جلسه امروز نیز به منظور جلب توجه جامعه بین المللی و آگاهی دهی به شرکت کننده گان محفل ترتیب یافته بود.

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در پیامی که به این نشست فرستاده بود و توسط آقای نصرالله ارسلایی خوانده شد از تمویل کننده گان برنامه ماین پاکی تقاضا کرده است که از این برنامه حمایت و پشتیبانی بکنند.

آقای عبدالله گفت "من از هرنوع حمایت از کارماین پاکی قدردانی می کنم؛ زیرا درک می کنیم که زنده گی درساحات مملو از ماین چقدر سخت است."

مارک باودن، معاون نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان هم از کار وفعالیت نهادهای ماین روبی در افغانستان ستایش نموده گفت "پروگرام عمل ماین روبی در افغانستان که یکی از بزرگترین برنامه های دنیا است و همچنان اولین برنامه های ماین روبی غیرنظامی در جهان است که ۲۶ سال قبل به فعالیت شروع کرده خدمات شایانی را انجام داده اند."

دولت افغانستان سال گذشته کنوانسیون منع برخی اسلحه متعارف را امضا کرد و نیز عضو فعال کنوانسیون منع تولید، تجارت و نگهداری ماین اوتاوا می باشد.

یکی از فعالیت های نمایان و برجسته حکومت وحدت ملی افغانستان در جهت آگاهی از خطرات ماین انجام شده این است که در نصاب تعلیمی معارف در رابطه به ماین و مواد انفجارناشده معلومات لازم گنجانیده شده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG