لینک های دسترسی

Breaking News

د افغانستان بانک: سال مالی ۹۵ با وجود مشکلات، با دستاورد بود


در حال حاضر، ذخایر اسعاری خالص افغانستان، شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون دالر می‌باشد.
در حال حاضر، ذخایر اسعاری خالص افغانستان، شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون دالر می‌باشد.

د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان) با آنکه سال مالی ۱۳۹۵ شمسی را از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی، یک سال دشوار توصیف کرد؛ اما با وجود مشکلات این سال را با دستاورد خواند.

خلیل صدیق رئیس عمومی بانک مرکزی افغانستان که امروز در مورد وضعیت اقتصادی سال مالی ۱۳۹۵ شمسی صحبت می‌کرد؛ گفت، مشکلات در این سال، نسبت به سال‌های گذشته، دو چند و سه چند بود؛ اما این کشور با وجود این چالش‌ها، به تمام اهداف پولی و مالی تعیین‌شده، دست یافت.

در حالی که صندوق بین‌المللی وجهی پول، افزایش ذخایر اسعاری افغانستان را برای این سال، ۵۰ میلیون دالر پیش‌بینی کرده بود، اما به گفتۀ آقای صدیق ذخایر اسعاری این کشور ۴۰۰ میلیون دالر افزایش یافته است.

در حال حاضر، ذخایر اسعاری خالص افغانستان، شش میلیارد و ۹۰۰ میلیون دالر و ذخایر اسعاری ناخالص آن نزدیک به هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر می‌باشد.

رئیس عمومی بانک مرکزی افغانستان همچنان گفت، رشد پایه پولی در سال مالی ۹۵، ده در صد پیش‌بینی شده بود؛ اما این نهاد توانست آن را کم‌تر از سطح تعیین‌شده (به ۲۵۱ میلیارد افغانی) برساند.

پایه پولی به اصطلاح اقتصادی، پولی است که مستقیماً توسط بانک مرکزی به وجود می‌آید که این پول شامل تمام موارد ورقۀ بیلانس این بانک می‌شود و به هر اندازه‌ای کمتر باشد، وضعیت اقتصادی خوبتر است.

در سال مالی ۹۵، انفلاسیون یا تورم پولی افغانستان، ۴.۶ در صد بوده است؛ اما از نظر بانک مرکزی این کشور، در شرایط کنونی با توجه به وضعیت سیاسی، امنیتی و اقتصادی، این رقم قابل قبول است.

آقای صدیق گفت "با توجه به شرایط اقتصادی افغانستان قابل قبول است، هیچ قابل تشویش نیست، همه کشورهای همسایه که از لحاظ سیاسی، امنیتی و اقتصادی به مراتب در حالت بهتر از ما قرار دارد، اما سطح انفلاسیون شان بالاتر از افغانستان است، بین هفت تا ده فیصد و ما در ۴.۶ فیصد قرار داریم".

بر اساس ارقام بانک مرکزی افغانستان، پول افغانی با وجود تلاطم‌های اسعار خارجی، ۲.۶ فیصد در برابر دالر، حدود پنج فیصد در برابر یورو و در برابر پوند استرلینگ در حدود ده در صد، ارزش خود را از دست داده است.

اما نسبت به سال مالی ۹۴، ارزش پول افغانی در برابر دالر، ۲.۵ فیصد و در برابر پوند استرلینگ، ۲۱.۷۳ در صد افزایش یافته است.

افغانستان برای ثابت نگهداشت ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، دالر را به بازار عرضه می‌کند که به گفتۀ آگاهان اقتصادی با این کار، ارزش مصنوعی پول افغانی افزایش می‌یابد.

همچنان عرضۀ اوراق بهادار یکی دیگر از سیاست‌های پولی بانک مرکزی در ثابت نگهداشتن ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی است که در سال ۱۳۹۵ مالی، به ارزش ۴۳ میلیارد افغانی این گونه اوراق را عرضه کرده است.

گزارش نهایی سال مالی ۹۵ بانک مرکزی افغانستان نشان می‌دهد که رشد اقتصادی این کشور سه در صد بوده و عاید سرانه ملی در هر نفر از حدود ۶۰۰ دالر به ۷۰۰ تا ۸۰۰ دالر رسیده است.

اما هنوز هم ارقام احصائیه مرکزی افغانستان، بیانگر این است که ۳۹ فیصد افغان‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند و میزان بیکاری هم حدود ۴۰ در صد است.

افغانستان با وجودی که سال مالی ۹۵ را قابل قبول خوانده است اما ارقام واردات و صادرات این کشور هنوز هم با کسر بالای مواجه است چنانچه در سه ربع این سال، ۲۸۰ میلیون دالر صادرات و ۵.۴ میلیارد دالر واردات داشته است.

بانک مرکزی افغانستان، پیش‌بینی می‌کند در سال مالی ۹۶، میزان رشد اقتصادی بین سه تا چهار در صد باشد و امیدوار است که وضعیت اقتصادی این کشور رو به بهبودی برود.

XS
SM
MD
LG