لینک های دسترسی

Breaking News

سپنتا: انتخابات چالش نه بلکه فرصت برای افغانستان است


رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان
رنگین دادفر اسپنتا، مشاور امنیت ملی افغانستان
مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان می گوید تا زمانیکه آرمان مشترک ستراتیژیک و تعریف واحد از دشمن وجود نداشته باشد، تدوین هرنوع ستراتیژی مشترک دفاعی میان افغانستان و امریکا بی مفهوم خواهد بود.

رنگین دادفر سپنتا که روز جمعه در یک همایش در غرب کابل صحبت می کرد با تکرار موقف همیشگی خود گفت که صلح با تضرع و تگدی بدست نمی آید. او تاکید کرد که باید از موضع قدرت با دشمنان و حامیان دشمن وارد عمل شده و آنان را به مصالحه وادار کرد.

مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان نگرانی ها از نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ را قسماً به جا خواند، اما گفت که در صورت مدیریت درست وضعیت و مشارکت مسوولانۀ مردم در انتخابات رو در راه ریاست جمهوری، سال۲۰۱۴ نه تنها چالش نیست بلکه فرصتی برای اندیشیدن و به پا ایستادن افغانستان خواهد بود.

این همایش از سوی حزب ملت افغانستان به منظور بررسی و تحلیل آخرین تحولات و چگونگی مشارکت جریان های سیاسی و مدیریت گذار پس از ۲۰۱۴ سازماندهی شده بود.

رهبران سیاسی و شخصیت های مطرح سیاسی شرکت کننده در این همایش نیز به مردم اطمینان دادند که اگر انتخابات درست، به موقع و در مطابقت با قانون اساسی افغانستان برگزار شود، نگرانی مردم در مورد سال ۲۰۱۴ قابل حل می باشد، در غیر آن اگر انتقال سیاسی با مشکلات روبرو شود، پیامد ها آن فاجعه بار خواهد بود.

سردار محمد روشن، رئیس دوره یی هیات رهبری حزب حق وعدالت گفت که انتخابات بدیل و گزینه دیگری ندارد. او افزود که انتخابات باید به هر صورت در زمان معین برگزار شود و جوانان در آن نقش مسوولانۀ خویش را ادا کنند.

نگرانی های بی مورد

انورالحق احدی، وزیر تجارت و رهبر پیشین حزب افغان ملت با اشاره به تعهدات جهانی برای تمویل پروژه های انکشافی و بخش امنیتی افغانستان پس از سال۲۰۱۴، نگرانی های مردم با بیجا خواند.

آقای احدی مشکل اساسی را در انتقال سیاسی یعنی برگزاری انتخابات شفاف دانست که درنتیجه آن یک حکومت مشروع به میان آید. او افزود که هر گونه شک و تردید در مورد شفافیت انتخابات آینده می تواند پیامد های ناگواری داشته باشد.

عبدالهادی ارغندیوال، وزیر اقتصاد و رهبر حزب اسلامی افغانستان نگرانی از نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ را تنها برای کسانی قابل درک خواند که به گفتۀ وی در دروه های کنونی صاحب همه چیز شده اند و با ایجاد موانع بلند سمنتی از مردم فاصله گرفته اند.

به همین سان عبدالطیف پدرام، رهبر حزب کنگره ملی و عضو ولسی جرگه می گوید که نباید به مردم دروغ گفت. او با صراحت افزود که نیرو های امنیتی افغان از آن حد توانایی برخوردار نیستند که پس از خروج قوای خارجی از امنیت مردم، تمامیت ارضی و استقلال کشور دفاع کنند.

آقای پدرام فقر گسترده، بیکاری، تجهیز ناکافی قوای افغان و بی میلی کشور های خارجی به تمویل و تسلیح سربازان افغان را سرآغاز مشکلاتی عنوان کرد که مردم افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد.

نگرانی عمدۀ سیاسیون شرکت کننده در این همایش این بود که در صورت برگزار نشدن به موقع انتخابات، افغانستان به سوی بحران کشانده خواهد شد، اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از برگزاری انتخابات به موقع که با قانون اساسی مطابقت داشته باشد، همواره اطمینان داده است.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG