لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات در افغانستان به تعویق بیافتد یا نه؟


شماری از اعضای شورای ملی، علمای دینی و بزرگان اقوام مناطق ناامن افغانستان در یک گردهمایی در کابل از حکومت و جامعۀ جهانی خواستند که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تا سال ۲۰۱۸ به تعویق انداخته شود.

آنان استدلال می کنند که به دلیل ناامنی گسترده در اکثر بخش های کشور برگزاری انتخابات نا ممکن است، اما اکثر رهبران سیاسی، انتخابات را یگانه راه بیرون رفت از وضعیت کنونی در کشور عنوان می کنند.

داکتر عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی افغانستان برگزاری انتخابات انتخابات را یگانه گزینه برای بیرون رفتن از وضعیت کنونی دانسته و می گوید که انتخابات بصورت حتمی در افغانستان برگزار خواهد شد.

داکتر عبدالله که در یک گردهمایی به مناسبت پیوستن حزب صلح و فلاح با ائتلاف ملی سخن می زد، پیامد برگزار نشدن انتخابات شفاف و عادلانه را ناگوار توصیف کرد.

آقای عبدالله با انتقاد از کسانیکه ادعا می کنند امکان برگزاری انتخابات در افغانستان وجود ندارد،گفت که اگر انتخابات در افغانستان برگزار نشود معلوم نیست که کشور با چه سرنوشتی رو به رو خواهد شد.

در همین حال مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات تهدیدات امنیتی را از چالش های عمده در راه برگزاری انتخابات دانسته و ابراز امیدواری می کنند که نهاد های امنیتی امنیت حدود هفت هزار مرکز رای دهی را تا برگزاری انتخابات تامین کند.

با این حال مقامات وزارت امور داخله افغانستان در اجلاس شورای امنیت ملی گفته اند که تا کنون توانسته اند از مجموع ۶۸۴۵ مرکز رای امنیت ۳۴۳۵ مرکز را تامین کنند. مقام ها می گویند که حدود نصف مراکز رایدهی با تهدید های مختلف روبرو است.

نگرانی های دیگر

از سوی دیگر نمایندگان نهاد های جامعه مدنی هرات، غور و بادغیس با برگزاری کنفرانسی نگرانی خود را از چالش های امنیتی فرا راه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بیان کردند.

حسن حکیمی، نماینده فعالان مدنی غور می گوید تا زمانیکه امنیت مراکز انتخاباتی تامین نشود و حکومت گروه های مسلح غیر مسئول را از بین نبرد، برگزاری انتخاباتی شفاف ممکن نخواهد بود.

قديركامران، نماينده شبكه نهاد های مدني ولايت بادغيس نیز می گوید که اگر جلوی ناامنی ها از سوی مسوولان حکومتی گرفته نشود زمینه اشتراک مردم در انتخابات محدود خواهد بود.

همزمان، خلیل پارسا، هماهنگ کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی در هرات می گوید که در بيشتر ناامنی های حوزه غرب افغانستان، كشور هاي همسايه دخیل اند.

واکنش ها در مورد برگزار شدن یا نشدن انتخابات در حالی ابراز می شود که حدود ۷ ماه دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باقی مانده است که هر دو به گونۀ همزمان در ماه حمل سال ۱۳۹۳ برگزار می شود.


تقاضای تعویق انتخابات افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:41 0:00
XS
SM
MD
LG