لینک های دسترسی

Breaking News

نامزدان در مورد نتایج پیشداوری نکنند - یوناما


دفتر معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان از نامزدان انتخابات افغانستان خواسته است تا در مورد نتایج انتخابات پیش داوری نکرده و منتظر اعلام نتایج از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان باشند.

پیشتر از آن معاون کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان نیز در گفتگو با رادیو آشنا صدای امریک گفت که عملکرد آنعده نامزدانی که پیش از شمارش آرا از سوی نهاد های انتخاباتی خود را پیروز اعلان می کنند، خلاف قانون است.

ریدا عظیمی، معاون این کمیسیون گفت که بر اساس قانون، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی دو نهاد تعریف شده است که صلاحیت مدیریت و اعلان نتایج انتخابات را دارد نه نامزدان.

خانم عظیمی اضافه کرد که اگر همچو موارد به گونۀ مستند به کمیسیون های انتخاباتی مواصلت کند، از نامزدان متخلف بازخواست خواهد شد.

این در حالی است که برخی اعضای ستاد های انتخاباتی شماری از نامزدان در نخستین ساعات پس از پایان رایدهی، خود را برندۀ بیشتر از پنجاه درصد آرای انتخابات اعلام کردند.

شماری از خبرگزاری های محلی و بین المللی از قول ستاد های انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی گزارش دادند که هر یکی کسب بیشتر از پنجاه درصد آرا در دور نخست انتخابات را ادعا کرده اند، اقدامی که با واکنش برخی دیگر از نامزدان مواجه شده است.

زلمی رسول، نامزد دیگر ریاست جمهوری نیز روز گذشته گفت که اگر انتخابات به دور دوم کشانده شود، یکی از نامزدان وی خواهد بود، اما ستاد انتخاباتی آقای رسول می گوید که این بیانات در زمانی صورت گرفته بود که هیچ اشکالی از رهگذر پیشداوری در مورد نتایج انتخابات نداشت.

اجمل بلوچزاده، عضو ستاد انتخاباتی زلمی رسول، یکی دیگر از نامزدان ریاست جمهوری افغانستان، ادعای پیش از وقت پیروزی از سوی برخی نامزدان را "مانور سیاسی و غیرقانونی" می داند.

اجمل بلوچزاده می گوید که آقای رسول با توجه به اینکه آرای بلندتر هم داشت، به دلیل احترام به استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی نخواست که این بحث را رسانه یی بسازد. او می افزاید که چنین پیش بینی ها جز اینکه صدمه در کار کمیسیون انتخابات وارد کند و خاطر مردم را نگران سازد، دیگر سودی ندارد.

پیش بینی نتایج آرا در دیموکراسی ها رایج است، طوریکه نامزدان پس از انتخابات نظر به مشاهدات و سنجش ناظرین شان فرآیند انتخابات را تخمین می زنند. اما در دیموکراسی نوپای افغانستان چنین پیش بینی ها می تواند پیام متفاوتی داشته باشد.

تحقق این گونه پیشداوری ها ممکن خاطر طرفداران یک نامزد را شاد سازد، اما در صورتیکه غلط ثابت شود می تواند خاطر مردم را مخدوش و اعتبار و استقلالیت کمیسیون های انتخاباتی را به شدت زیر سوال ببرد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG