لینک های دسترسی

Breaking News

اتحاد انتخاباتی افغانستان تشکیل شد


چهارده تن از سران احزاب، ائتلاف ها، جریان ها و نهادهای اجتماعی روز پنجشنبه ائتلاف جدیدی را به نام 'اتحاد انتخاباتی' افغانستان معرفی کردند.

اعضای اتحاد انتخاباتی، یک موافقتنامۀ نه ماده یی را امضأ کرده و اعلام کرده اند که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی آینده مزید بر معرفی کاندید واحد تعهد می کنند که در رابطه به بسیج اعضا و هواداران خود نیز تمام مساعی خود را به خرج خواهند داد.

موافقتنامۀ این ائتلاف حاکی است "اتحاد انتخاباتی افغانستان تکت واحد و تیم مشترک انتخاباتی را تعیین و معرفی می نماید."

در ماده سوم موافقتنامه که بیشتر بیانگر هدف و مرام اتحاد انتخاباتی افغانستان می باشد آمده است "اتحاد انتخاباتی افغانستان برنامه ملی شورای همکاری را با شاخصه ها و اصلاحات بنیادی در عرصه ساختار سیاسی نظام , مشارکت عادلانه ای اقوام , توسعه متوازن و توزیع عادلانه قدرت و منابع به منظور پایان بخشیدن به حل منازعات اجتماعی و نیل به صلح وثبات پایدار مورد تایید قرار میدهد."

عبدالستار مراد، یک تن از سخنگویان اتحاد انتخاباتی افغانستان و عضو هیات رهبری جمعیت اسلامی می گوید که در اتحاد انتخاباتی افغانستان احزاب، ایتلاف ها و نهادهای سیاسی و اجتماعی عضویت دارند.

حاضر نبودن برخی از سیاسیون

در نشست کنونی آقایان صلاح الدین ربانی، عبدالله عبدالله، عطامحمد نور، عبدالرشید دوستم، محمد محقق، احمد ضیاء مسعود، محمد یونس قانونی، سید علی کاظمی، قربان علی عرفانی، امرالله صالح، نورالحق علومی و شماری دیگر به عنوان سران و رهبران این اتحاد انتخاباتی شرکت کرده بودند.

هر چند قبل از اعلام موجودیت اتحاد انتخاباتی افغانستان، نشست ها و جلساتی بااشتراک برخی از رهبران احزاب و ائتلاف ها و شخصیت های برجستۀ سیاسی در منزل عبدالرشید دوستم و حاجی محمد محقق راه اندازی شده بود اما در نشست روز پنجشنبه زلمی خلیلزاد، علی احمد جلالی، محمد حنیف اتمر و عبدالقیوم کرزی برادر رئیس جمهور افغانستان حضور نداشتند.

عطا محمد نور، والی بلخ گفت که هر چند چهره های مانند خلیلزاد خواستار آن بودند تا اعلام این اتحاد را به تاخیر بیاندازیم اما ما نمی خواستیم بیشتر مردم را منتظر نگهداریم.

آقای نور گفت "بلی، شب آخر ملاقات که ما داشتیم تفاهم بسیار نزدیک بود. در(راه) مذاکره باز است. و ما علاقه داریم که برادران ما خلیلزاد، جلالی، قیوم کرزی، اتمر و دوستان زیاد دیگر هم تشریف بیاورند."

باوجود تلاش های فراوان نتوانستیم با زلمی خلیلزاد، علی احمد جلالی و یا هم حنیف اتمر ارتباط قایم کنیم.

این تلاشها برای کاهش تعداد کاندیدان احتمالی ریاست جمهوری آینده افغانستان در حالی صورت می گیرد که حدود هشت ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده و رئیس جمهور حامد کرزی، از مدتی به این سو از ایجاد یک اجماع ملی برای انتخابات ریاست جمهوری آینده صحبت کرده است.
اتحاد انتخاباتی افغانستان تشکیل شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:39 0:00
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG