لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا تمویل نظرسنجی های انتخاباتی را متوقف کرد


دیموکراسی انترنشنل، گروهی که از جانب ایالات متحده تمویل می شود به آژانس خبری رویترز گفته است که باوجود اعلام ایالات متحده، برای قطع تمویل نظرپرسی ها به ارتباط انتخابات آینده افغانستان، این گروه و سایر موسسات در نظر دارند تا به جمع آوری آرای مردم درخصوص انتخابات ماه حمل در افغانستان ادامه دهند.

یک سخنگوی سفارت امریکا گفته است که در نزد برخی از نمایندگان کاندیدان و مقامات افغان چنین تصور است که گویا امریکا درمورد نتایج انتخابات مداخله می کند.

برای این که به این نوع تصورات در خصوص مداخله امریکا خاتمه داده شده باشد، تصمیم گرفته شد تا چنین همه پرسی ها درآینده تمویل نشود.

قطع تمویل نظر پرسی عامه درزمانی صورت می گیرد که روابط میان ایالات متحده امریکا و افغانستان تیره شده زیرا حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان از امضای توافقنامه امنیتی تا حال ابا ورزیده است و این موضوع حضور عساکر امریکایی را بعد از ختم سال ٢٠١۴ میلادی دچار اشکال می سازد.

از جانبی هم انتخابات برای یک افغانستان باثبات در زمانی که عساکر خارجی کشور را ترک می گویند از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
افغانستان باید قادر باشد تا در برابر شورشگری های طالبان ازخود مقاومت کرده بتواند.


محمد عطا، یکی از کارمندان دیموکراسی انترنیشنل گفت که گروه شان می خواست سه همه پرسی را تا وقت انتخابات انجام بدهد اما یافته های اولین آن سبب گردید تا تهمت هایی در مورد مداخله درانتخابات بروز کند.

محمد عطا گفت چندین موسسه ای که در جمع آوری آرای مردم کارمی کردند درحال حاضر اینکار را توقف داده اند.


کرزی ادعا کرده است که ایالات متحده امریکا در انتخابات ٢٠٠٩ مداخله کرده بود و ازمداخلت در انتخابات ٢٠١۴ نیز هوشدار داده است.

رابرت گیتس وزیردفاع پیشین ایالات متحده امریکا در کتابش نوشته است که نماینده خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان درآن انتخابات زیاد سعی کرده بود تا کرزی شکست بخورد.

سخنگوی رئیس جمهور کرزی نیز گفت که ممکن واشنگتن سعی کند نفوذی در انتخابات ماه حمل داشته باشد.


جانداد سپین غر، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه می گوید عدم تمویل نظرپرسی های عامه در پهلوی این که شاید نمایانگر روابط تیره بین ایالات متحده امریکا و افغانستان باشد ناشی ازین نیز باشد که امریکا نمی خواهد متهم به مداخله در جریان انتخابات شود.

آقای سپین غر می گوید "(عدم تمویل نظرپرسی ها) ممکن دلایل سیاسی هم داشته باشد. چون روابط افغانستان و ایالات متحده در مورد عقد قرارداد درحدی است که می تواند این یک نمونه ای برای کم شدن کمکها یا آوردن فشار تلقی شود. اما از نظر تخنیکی درحالت فعلی افغانستان، نظرپرسی ها می تواند نتایج معکوسی داشته باشد."

اما آقای سپین غر می گوید درکشورهای که مطبوعات آزاد دارند به مردم در مورد فراهمی معلومات ضروری کمک و رهنمایی می کند تا ایشان در مورد کاندید ها بیشتر بیاموزند.

خالد مجیدیار، پژوهشگر افغان در یکی از نهادهای تحقیقی در واشنگتن می گوید "نظرسنجی ها از افکار عامه در افغانستان دقیقا یک پدیده نو است، گرچه آنرا باید به فال نیک بگیریم. اما باید محتاط باشیم که بعضی اوقات خیلی دقیق نمی باشد زیرا مردم نسبت به عدم اگاهی نمی توانند نظریات خودرا به طور مستقل بیان کنند."

بر طبق معلومات رادیو آشنا سایر کشورهای تمویل کننده برنامه های نظر سنجی های عامه در صدد قطع کمکهای شان در این مورد نیستند و موسساتی که تمویل می شوند به کار شان ادامه می دهند.
  • 16x9 Image

    عبدالواجد عادل - واشنگتن

    عبدالواجد عادل از سال ۲۰۰۱ تا اکنون به حیث ژورنالیست، نویسنده و کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی افغانستان در صدای امریکا بخش افغانستان در واشنگتن دی سی کار می کند.
XS
SM
MD
LG