لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش ها برای کاهش نامزدان ریاست جمهوری جریان دارد


حدود ۱۸۰ تن از اقوام و بزرگان ولایت های کندهار، زابل، ارزگان وهلمند به کابل آمده اند و طی نشست های جداگانه با شماری از نامزدان ریاست جمهوری از آنها خواسته اند تا به نفع یک تن از نامزدان از نامزدی شان صرف نظر نمایند و از آن نامزد حمایت کنند.

سید اکرام، منشی مشرانو جرگه که یک تن از اعضای این جرگه ۱۸۰ نفره است ودر راس آن قرار دارد به رادیو آشنا گفت "اعضای این جرگه از ولایت های مختلف است و تلاش ها جریان دارد تا با نامزدان گفتگو نماییم تا آنها همه با هم اتحاد نمایند و حمایت از یک نفر نمایند."

وی افزود که آنها در مدت دو روز گذشته با زلمی رسول و قیوم کرزی، دو نامزد ریاست جمهوری گفتگوهای داشته اند و این دو نامزد صلاحیت شان را به این جرگه داده اند و وقتی که این دو نامزد به توافق رسیدند با سایر نامزدان گفتگو می کنند.

وی گفت که در چند روز آینده با شماری دیگری از نامزدان نیز ملاقات هایی خواهند داشت و در پرتو گفتگوها با سایر نامزدان این جرگه ممکن تا یک هفته آینده نتیجه نشست های شان را اعلام کند که کدام نامزدها به نفع کدام نامزد از نامزدی شان صرف نظر می نمایند.

معین مرستیال، عضو جرگه تفاهم به رادیو آشنا گفت که این افراد که بیشتر از ۱۵۰ تن استند می خواهند تا نامزدانی را که از کندهار اند با هم یکجا بسازند.

به گفته مرستیال جرگه تفاهم در این نشست ها اشتراک نکرده است و این جرگه قبل از اعلام شدن فهرست نهایی می خواستند که شمار نامزدان را کم بسازند اما موفق نشدند.

نقش ارگ

اما شماری از افراد که نخواستند نامی از آنها گرفته شود می گویند که در راس این حلقات حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان قرار دارد و می خواهد که به نفع زلمی رسول چند نامزد از نامزدی اش صرف نظر کند.

یک تن از وکلای کندهار که نخواست نامی از وی گرفته شود تایید نمود که این افراد از ولایت های کندهار، زابل، ارزگان و هلمند اند و در گفتگو هایی با چند تن از نامزدان از آنها خواسته اند که از زلمی رسول حمایت کنند.

وی گفت که این افراد روز شنبه با رئیس جمهور کرزی نیز ملاقات نموده اند و قرار است که نتیجه این نشست ها تا یکشنبه و یا یکی دور بعد معلوم گردد.

گفته می شود این افراد با گل آغا شیرزی، قیوم کرزی، جنرال عبدالرحیم وردک، سردارمحمد نعیم و داکتر زلمی رسول وهدایت امین ارسلا دیدارهایی داشته اند.

اما تیم زلمی رسول از این موضوع اظهار بی خبری مینماید.

از سوی دیگر، ارگ ریاست جمهوری امروز با پخش خبرنامه ای گفته است که قبل از ظهر امروز ۱۸۰ تن از بزرگان قوم، روحانیون و علمای دینی در دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور کشور به محدود شدن تعداد نامزدان ریاست جمهوری تاکید کرده اند.

در این نشست امین جان مجددی و انجینر سید اکرام منشی مشرانو جرگه در مورد نشست های شان با نامزدان ریاست جمهوری به رییس جمهور معلومات دادند.

این افراد گفتند که آنها برای این تلاش می نمایند تا از انتخابات آینده نتیجه بدست بیاید که وحدت، امنیت و اتحاد مردم در آن تضمین شود و این در صورتی امکان دارد که تعداد نامزدان محدود شود و نامزدان به نفع یکدیگر از نامزدی شان صرف نظر نمایند.

آقای کرزی از تلاش های این بزرگان قوم برای اتحاد و تفاهم نامزدان استقبال نمود و گفت "دراین آرمان برزگ مردم افغانستان با شما منحیث یک فرد افغانستان شریک هستم."

اتهامات علیه ارگ

اما شماری از نامزدان ریاست جمهوری می گویند که با وجود ملاقات های که با آنها صورت گرفته است آنها از نامزدی شان صرف نظر نمی کنند.

مصطفی کاکر، سخنگوی سردار محمد نعیم تایید نمود که گفتگو ها وتماس های تیلفونی با آنها دراین مورد صورت گرفته است اما آقای سردار نعیم هیچ وقت شامل معامله یی نمی شود.

وی گفت "این گفتگوها از سوی کرزی جریان دارد و ما به آنها جواب رد دادیم."

گل آغا شیرزی نیز گفت که حاضر نیست از نامزدی اش به نفع نامزدی بگذرد.

نگرانی از معامله گری

شماری از نامزدان ریاست جمهوری از همچو معامله و نشست ها ابراز نگرانی نموده اند ومی گویند که سازماندهی این نشست ها از سوی ارگ صورت گرفته ویک تقلب آشکار است.

آزیتا رفعت، یک تن از سخنگویان اشرف غنی احمدزی به رادیو آشنا گفت "تشویش ما از دستبرد در انتخابات و تقلب در انتخابات است و باعث نگرانی ما است و بی طرفی ارگ را زیر سوال می برد."

فضل الرحمان اوریا، سخنگوی عبدالله عبدالله، نامزد ریاست جمهوری گفت که کرزی واقعاً علاقمندی ندارد که از ارگ خارج شود ویکی از پروژه هایش هم همین است که چند نامز د را با هم یکجا نماید.

درحالی که تلاش ها برای منصرف شدن برخی از نامزدان از سوی حلقاتی در حکومت و بیرون از حکومت جریان دارد اما به اساس قانون انتخابات نامزدانی که از نامزدی شان بعد از اعلام فهرست نهایی صرف نظر می نمایند برعلاوه تضمینی که به کمیسیون دادند، یکصد هزار رای آنها نیز باطل می گردد.
XS
SM
MD
LG