لینک های دسترسی

Breaking News

انتخابات افغانستان، سوژه طنز کاربران شبکه های اجتماعی


به درازا کشانیده شدن دامنه انتخابات و اختلاف نظر ها میان نامزدان ریاست جمهوری افغانستان، این روند را به یک صحنه تراژیدی تمسخر آمیز مبدل ساخته است.

بسیاری از رسانه های صوتی، تصویری و چاپی در برنامه های ویژه انتخابات را به تمسخر گرفته و جملات کنایه آمیز را نسبت به روند انتخابات در چوکات آهنگ ها، طنز ها و فکاهی ها گنجانیده اند.

به زعم دست اندرکاران انتخابات و جامعۀ جهانی، مردم افغانستان در آرزوی فردای بهتر، تهدیدات امنیتی و سایر مشکلات را قبول کرده و با اشتراک گسترده خود حماسه آفریدند، اما با گذشت چند ماه و دو بار شمارش و تفتیش آرا تا هنوز از نتیجه انتخابات خبری نیست.

تصاویر و نوارهای صوتی و تصویری در قالب طنز و حتا گاهی با عبارات ناسزا به نامزدان و دست اندرکاران انتخابات در شبکه های اجتماعی نشر می شود.
تصاویر و نوارهای صوتی و تصویری در قالب طنز و حتا گاهی با عبارات ناسزا به نامزدان و دست اندرکاران انتخابات در شبکه های اجتماعی نشر می شود.

شماری از منتقدین این انتخابات را به مسخره گرفتن مردم و ضربه زدن به دموکراسی نوپا در افغانستان می دانند.

احمد هنایش یکتن از شهرواندان پروان می گوید که از حضور مردم برای جریان های کاذب انتخابات صحنه سازی کردند، ور نه در حقیقت چانه زنی نامزدان برسر قدرت بیشتر است.

هنایش میگوید که مردم دیگر بر نامزدان ریاست جمهوری اعتماد ندارند و آنان از دادن رای نیز نادم استند. به گفته هنایش مردم عقده های دل شان را با الفاظ ناسزا و تمسخر آمیز از طریق صفحات فیسیبوک میگشایند.

احمد نوید، جوان دیگر افغانستان میگوید که دلیل تمسخر بر روند انتخابات دلگیر شدن مردم از روند دامنه دار انتخابات و قدرت طلبی کاندیدان است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، چندین کشور از جمله ترکیه، اندونزیا و هند – دومین کشور پرنفوس جهان- شاهد برگزاری انتخابات بود که یا در روز رایدهی و یا هم در چند روز اندک نتایج انتخابات بدون درد سر و دغدغۀ فراوان اعلان شد. ولی با گذشت سه ماه از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هنوز هم مردم در انتظار نتیجۀ انتخابات اند.

رئیس جمهور افغانستان پس از دیدار اخیر با هر دو نامزد انتخابات ابراز امیدواری کرده است که هر دو رقیب به زودی روی تشکیل حکومت وحدت ملی به توافق رسیده و نتیجۀ انتخابات اعلان خواهد شد.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG