لینک های دسترسی

Breaking News

آخرین پیشنهاد تیم عبدالله برای ایجاد حکومت وحدت ملی


ارشیف
ارشیف

فضل الرحمان اوریا، سخنگوی تیم عبدالله عبدالله به صدای امریکا گفت که شب گذشته شورای رهبری تیم اصلاحات و همگرایی با برخی از میانجیگران بین المللی نشست مشترک داشتند.

آقای اوریا افزود که در این نشست آخرین مواضع و نظریات این تیم تثبیت و به آن مقامها برای تشکیل دولت وحدت ملی بیان گردید.

اما آقای اوریا، در این مورد از اظهارات بیشتر خود داری نمود و نگفت که آخرین مواضع آنها چه بوده است.

او گفت که اکنون توپ در میدان تیم انتخاباتی اشرف غنی احمدزی است و دیده شود که آنها چه میکنند.

یک تن از افراد نزدیک به عبدالله عبدالله به صدای امریکا گفت که روز گذشته این دو نامزد به صورت جداگانه با سفیر امریکا و یان کوبیش نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان در مورد جنجالهای روند سیاسی دیدار و گفتگو نموده است.

این منبع افزود که در نشست شب گذشته شورای رهبری این تیم برخی از مقامهای خارجی، سفیر امریکا، سفیر انگلستان، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و یان کوبیش نماینده خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان حضور داشتند.

او گفت که در این نشست روی موارد اختلافی و آخرین مواضع این تیم بحث و گفتگو صورت گرفت.

تیم اشرف غنی احمدزی تا حال در این مورد اظهار نظری نکرده است.

اما روز گذشته فیض الله ذکی، سخنگوی این تیم به صدای امریکا گفت که در این لحظات اخیر که مردم انتظار نتایج انتخابات را دارند، شرط و شرایط جدید روی میکانیزم ها و سایر موارد جفا در حق مردم افغانستان خواهد بود.

چند روز قبل رهبران این دو تیم انتخاباتی در اثر وساطت برخی از مقامهای بین المللی گفتگو های شانرا از سر گرفتند و بن بست روند سیاسی شکست اما بعد از سه روز دوباره این روند با بن بست مواجه گردید.

هر دو تیم یکدیگر را در شکست این روند مقصر میدانند، و میگویند که دو مورد اختلافی میان این دو تیم وجود دارد.

روز گذشته سخنگویان هر دو تیم نحوه مشارکت هر دو تیم در پست های کلیدی دولت وحدت ملی بربنیاد یک میکانیزم از قبل تنظیم شده، نحوه اعلام نتایج انتخابات که برای هر دو تیم قابل قبول باشد را از مواردی اختلافی میان دو تیم خواندند.

تیم آقای عبدالله خواهان ایجاد یک میکانیزم جدید برای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری است، اما تیم احمدزی خواهان اعلام نتایج به اساس قانون انتخابات از سوی کمیسیون است.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات قبلا گفته بود که اگر نامزدان روی روند سیاسی به توافق هم نرسند این کمیسیون نتایج نهایی انتخابات را تا اخیر هفته جاری ا علام مینماید.

از سوی دیگر نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخاباتی به صدای امریکا گفت که این کمیسیون بعد از چاشت امروز آخرین فیصله های خود را در مورد اعلام نتایج نهایی به کمیسیون مستقل انتخابات میفرستد .

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات قبلا به صدای امریکا گفته بود که بعد از دریافت فیصله های کمیسیون شکایات به زودترین فرصت نتیجه انتخابات را اعلام مینمایند.

اکنون دیده شود که با فرستادن فیصله های کمیسیون شکایات، کمیسیون مستقل انتخابات نتایج نهایی را اعلام مینمایند و یا انتظار توافق نامزدان را روی روند سیاسی به وساطت برخی از کشور ها میکشد.

XS
SM
MD
LG