لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ اراده راسخ به انجام اصلاحات نظام انتخاباتی ندارد


عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان قبل از شروع جلسه شورای وزیران در گفتگو با رسانه ها یک بار دیگر برتعهداش مبنی برآوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و بالاخره برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها تاکید کرد.

اما کارشناسان مسایل انتخاباتی و ادارات ناظر انتخاباتی به این عقیده استند که اصلا اراده راسخ برای آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی در حکومت وجود ندارد و فقط وقت کشی می کنند و به اغفال افکار عامه مشغول اند.

محمد نعیم ایوب زاده، رییس بنیاد انتخابات آزاد و شفاف افغانستان موسوم به تیفا در گفتگو با رادیو آشنای صدای امریکا گفت که همه دار و مدار قضیه انتخابات و اصلاحات در نظام انتخاباتی به اراده حکومت تعلق دارد که شامل هر دو جناح ارگ و سپیدار می شود.

آقای ایوب زاده می گوید "تا زمانی که حکومت اراده نداشته باشد و اراده اش قاطع نباشد اصلاحات انتخاباتی عملی نمی شود. هیچ مانع دیگری وجود ندارد جز اراده راسخ حکومت و صداقت حکومت. حکومت اگر بخواهد می تواند مطابق ماده ۱۰۹ قانون اساسی فرمان را مورد اجرا قرار بدهد و کار کمیته گزینش آغاز شود، اما متاسفانه حکومت اراده قاطع ندارد و از اصلاحات انتخاباتی بیشتر به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کند."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

اما شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهور افغانستان بر اراده محکم حکومت در آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات تاکید کرده از تعیین دو کمیسیون یکی مالی و دیگری امنیتی برای انتخابات و نامه عنوانی بن کی مون، سرمنشی ملل متحد یاد کرد که بیانگر اراده حکومت برای آوردن اصلاحات درنظام انتخاباتی و بالاخره برگزاری انتخابات درکشور می باشد.

رییس اداره تیفا، همه این تلاشهای حکومت را مقطعی و در حد گفتار و برای اغفال افکار عامه خوانده گفت "]اصلاح نظام انتخابات] مانور سیاسی، مارکتینک (بازاریابی) سیاسی و مصروف کردن اذهان عامه چیز دیگری نبود."

فضل احمد معنوی، رییس سابق کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هم به این عقیده است که اراده برای اصلاحات در نظام انتخاباتی و برگزاری انتخابات در دولت بخصوص در ارگ وجود ندارد در غیر آن لزومی نداشت که قضیه را این قدر به درازا بکشانند.

آقای معنوی می گوید "در واقع بحث انتخابات در گرو ارگ ریاست جمهوری است نه پارلمان. فرمان تقنینی که صادرشده اصلا ضرورت نبود که در سال اخیر و حتی بعد از پایان کاری ولسی جرگه، به ولسی جرگه فرستاده می شد. ما همین تجربه را در سال ۲۰۰۹ داشتیم، فرمانی را که رییس جمهور کرزی، صادر کرده بود ولسی جرگه رد کرد، اما رییس جمهور حکم داد و مطابق فرمان تقنینی انتخابات را درسال ۲۰۱۰ برگزار کردیم که ولسی جرگه موجوده محصول کار ما اند."

جانداد سپين غر، رییس دیده بان انتخابات آزاد و تنی چند از آگاهان دموکراسی و انتخابات در مجموع حکومت را به وقت کشی و ضیاع فرصت ها متهم نموده می گویند بعد از هرگونه بهانه ها در فرجام افکار عامه جامعه مدنی و جامعه بین المللی فشار وارد خواهد کرد که دولت یک راه حل پیدا بکند و انتخابات را برگزار نماید.

سخن از فشار جامعه بین المللی است دیروز یک شنبه، آقای نیکولاس هیسم، نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان در دیدار با صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه موضوع انتخابات را مطرح کرده اصلاحات انتخاباتی را برای آینده و ثبات این کشور ضروری دانسته تاکید کرده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG