لینک های دسترسی

Breaking News

طرح تازه افغانستان برای حوزه‌های انتخاباتی ترتیب شده است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، طرح تازه را در رابطه به حوزه‌های انتخاباتی ترتیب کرده که به زودی برای تأیید به حکومت می‌فرستد. در این حال، ناظران انتخابات، درباره مشکلات این طرح صحبت کرده اند.

کمیسیون مستقل انتخابات طرحی را به ریاست جمهوری می‌فرستد که در آن، چگونگی کوچک‌ساختن حوزه‌های انتخاباتی مشخص گردیده است.

هرچند قانون جدید انتخابات، حوزه‌های انتخاباتی را تک کرسی ذکر کرده است؛ اما دیده می‌شود که تک کرسی نمی‌تواند پاسخگوی شرایط کنونی افغانستان باشد.

نبود آمار دقیق حوزه‌های انتخاباتی، اعمال زور از سوی زورمندان محلی و هزینۀ بیشتر از مشکلات عمدۀ حوزۀ تک کرسی گفته شده است.

اما اصل نمایندگی عادلانه، حضور نمایندگان تمام اقوام در ولسی جرگه و مشخص بودن وکلا از مزایای، حوزۀ تک کرسی است.

ریاست جمهوری بنابراین ملحوظات سه ماه پیش فرمانی را صادر کرد که بر اساس آن کمیسیون انتخابات مؤظف شد تا چگونگی کوچک‌ساختن حوزه‌های انتخاباتی را ارزیابی کرده و طرحی را ترتیب کند.

وسیمه بادغیسی معاون عملیاتی کمیسیون انتخابات در مورد طرح تازه این اداره به صدای امریکا گفت "در این طرح با توجه به سوابق گذشته انتخاباتی در افغانستان و همچنان مشکلاتی که وجود داشته به اساس تجربه انتخاباتی که ما داشتیم در افغانستان، کمبودها و کاستی‌ها مدنظر گرفته شده و همچنان موضوع قانون هم که در ارتباط به کوچکتر ساختن حوزه‌های انتخاباتی است، آن هم در نظر گرفته شده".

خانم بادغیسی افزود که در حال حاضر، روی شیوه‌های گوناگون کوچکتر ساختن حوزه‌های انتخاباتی که در افغانستان قابل تطبیق است، بحث و مقایسه جریان دارد.

قرار است که این طرح در جریان همین هفته به ریاست جمهوری برای تأیید فرستاده شود تا بر اساس آن آمادگی‌ها برای انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی گرفته شود.

در این حال، ناظران انتخابات به این باور اند که طرح تازۀ کمیسیون نیز دارای مشکلاتی است.

محمدیوسف رشید رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانۀ (فیفا) به صدای امریکا گفت که در طرح تازه، کمیسیون انتخابات پیشنهاد کرده است که ۱۲ ولایت به حوزه‌های کوچکتر تقسیم شوند و متباقی ۲۲ ولایت دیگر مثل گذشته یک حوزۀ انتخاباتی باشد.

به باور آقای رشید، چانه‌زنی احتمالی سران حکومت در مورد این طرح، کارهای مقدماتی برای کوچک‌ساختن حوزه‌های انتخاباتی در صورت قبول شدن این طرح از سوی حکومت، از مشکلاتی است که پروسه را زمانگیر می‌سازد.

آقای رشید می گوید "مسأله ملیت‌ها، نفوس، چگونگی تقسیم‌بندی، مسایلی است که باز هم به سادگی نمی‌شود، چرا که در هر ولایت پیچیدگی‌های اجتماعی موجود است، پیچیدگی‌های سیاسی موجود است، مشکلات تخنیکی داریم، مسأله نفوس، این خودش می‌تواند که مشکلات را به بار آورد".

آقای رشید می گوید که اگر این طرح از سوی حکومت قبول هم شود، بار دیگر کمیسیون انتخابات مؤظف می‌شود که پس از تثبیت حوزه‌های انتخاباتی روی فهرست رأی‌دهندگان کار کند که این روند می‌تواند انتخابات آینده را به تعویق بیندازد.

اصلاحات انتخاباتی که یکی از تعهدات حکومت وحدت ملی بود که اکنون در این راستا، قوانین انتخاباتی تعدیل شده و اعضای جدید در کمیسیون‌های انتخاباتی گماشته شده اند.

در حالی که توقع می‌رفت با معرفی اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی، تقویم برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها اعلام شود؛ اما با گذشت حدود سه ماه هنوز این کار صورت نگرفته است.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان اما گفته است، حکومت این کشور پس از آنکه طرح کمیسیون انتخابات را بررسی کرد، تا یک ماه دیگر، در مورد چگونگی و زمان برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی تصمیم خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG