لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی کابل برای شرکت در نمایشگاه صنایع دستی در ایتالیا


مقامات وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گویند که این نمایشگاه با هدف رشد و بازاریابی برای تولیدات افغانستان در مارکیت های جهانی تدویر یافته است.

مزمل شینواری، معین تجارتی وزارت تجارت و صنایع افغانستان، در هنگام افتتاح این نمایشگاه که در هوتل کابل سرینا به روز جمعه دایر شد گفت یکی از اهداف اساسی این نمایشگاه گرفتن آماده گی ها برای شرکت در نمایشگاهی است که قرار است در ماه آینده در شهر میلان ایتالیا دایر شود.

شینواری گفت: "هدف و پالیسی حکومت افغانستان این است که صادرات افغانستان را رشد دهد و در مارکیت های جهانی برای این تولیدات بازار یابی کند."

در نمایشگاه امروز که به همکاری اداره انکشاف صادارت افغانستان راه اندازی شد، انواع مختلف صنایع دستی افغانستان، از جمله قالین، سنگ های قیمیتی و نیمه قیمتی، جواهرات و زیورات به به نمایش گذاشته شده بود.

نجیلا حبیب یار، رئیس انکشاف صادارت افغانستان می گوید تدویر چنین نمایشگاه ها می تواند در معرفی و بازار یابی برای تولیدات و صنایع دستی افغانستان در بازارهای جهانی نقش قابل ملاحظه داشته باشد.

نجیلا در مورد افزود "ما میخواهیم که تجار های ما بیاموزند که چگونه تولیدات خود را به مارکیت های بین المللی آماده بسازند، این یک آماده گی است که ما برای آنها میدهیم."

تاجران افغان نیز از راه اندازی چنین نمایشگاه ها استقبال کرده و می گویند در این نمایشگاه ها می توانند توجه مشتریان خارجی را جلب کنند.

قربان علی رئیس شرکت برادران علی زاده یکی از شرکت کننده گان این نایشگاه در مورد گفت.

او گفت: "در این نمایشگاه بخاطر این شرکت کرده ایم که سفیر ها و نماینده های مؤسسات که میایند تولیدات ما را ببینند، تولیدات ما عموماً در مارکیت های امریکا و اروپا فروخته می شود بخاطر این که تولیدات ما عموماً دست بافت است."


تاجران افغان و مقامات حکومت افغانستان در حالی از تلاش ها به منظور بازار یابی برای تولیدات افغانستان در مارکیت های جهانی سخن می زنند که گفته می شود با نزدیک شدن سال ۲۰۱۴ یا خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و افزایش نگرانی های امنیتی سطح سرمایه گذاری ها در افغانستان کاهش یافته است.

در حالی که مقامات وزارت تجارت و صنایع بروز کاهش در سطح صادرات افغانستان را می پذیرند اما میگویند عوامل مختلف باعث بروز این وضعیت شده است.

به اساس معلومات معین تجارتی وزارت تجارت و صنایع،افغانستان در حال حاضر سالانه حدود چهارصد الی چهارصد و پنجاه ملیون دالر صادرات دارد.

اما او میگوید طی دو سال گذشته صادرات افغانستان که بخش عمده آن را قالین تشکیل میدهد کاهش یافته است.

به اساس معلومات اقای شینواری بحران اقتصادی در اروپا و امریکا یکی از دلایلی است که بالای صادارت افغانستان بخصوص فروش قالین در مارکیت های جهانی تاثیر گذشته است.

مزمل شینواری همچنان میگوید عدم هماهنگی میان نهاد های مختلف از جمله وزارت تجارت و صنایع، اتاق تجارت و صنایع و گمرکات باعث شده که ارقام متفاوت از رقم صادارت افغانستان ارایه گردد.

معین تجارتی وزارت تجارت و صنایع میگوید بخاطر بیرون رفت از این وضعیت و ایجاد هماهنگی میان نهاد های مختلف به منظور دست رسی به یک ارقام واحد از میزان صادرات افغانستان، تلاش دارند تا اداره واحدی را ایجاد کنند.
XS
SM
MD
LG