لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان از کنفرانس بروکسل چی می‌خواهد؟


به شمول رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، شماری از اعضای کابینۀ افغانستان در نشست بروکسل شرکت می‌کنند
به شمول رئیس جمهور و رئیس اجرائیه، شماری از اعضای کابینۀ افغانستان در نشست بروکسل شرکت می‌کنند

وزیر مالیۀ افغانستان می‌گوید که برخی کشورها، اکنون رقم کمک‌های شان را که در کنفرانس بروکسل به افغانستان متعهد می‌شوند، تخمین زده اند که به سه‌ونیم میلیارد دالر در سال می‌رسد.

اکلیل حکیمی وزیر مالیۀ افغانستان که امروز در نشست فوق‌العادۀ ولسی جرگه در مورد انتظارات افغانستان از جامعۀ جهانی و تعهدات این کشور در قبال کمک‌کنندگان در نشست بروکسل، معلومات می‌داد، گفت، افغانستان خواهان توجه جامعۀ جهانی در سه بخش است.

تعهد قوی سیاسی و مالی و درج در اعلامیۀ اخیر نشست بروکسل، اعلام رقم دقیق کمک‌ها برای پرکردن خلای مالی و انتقال پول‌های کمک‌شده از مجرای بودجه ملی، از انتظارات حکومت افغانستان از جامعۀ جهانی است.

آقای حکیمی گفت که جامعۀ جهانی نیز از افغانستان تعهداتی خواهد گرفت که تا کنون در برخی بخش‌ها افغانستان توانسته است به تعهدات خود عمل کند.

او افزود "آنها می‌گویند که در قسمت اصلاحات، مخصوصاً در بحث فساد اداری، حکومت باید اقدامات عملی، انجام داده باشد که مورد قناعت آنها باشد، تا فی‌الحال طوری که حکومت وحدت ملی کارش پیش می‌رود، رضایت آنها را فراهم کرده".

آمادگی برای اصلاحات و برگزاری انتخابات، آن طوری که تعهد شده است، ارائه جزئیات چارچوب انکشاف ملی برای خودکفایی افغانستان از دیگر انتظارات جامعۀ جهانی در کنفرانس بروکسل از افغانستان است.

حکومت افغانستان می‌گوید، بر اساس ارقامی که کشورهای کمک‌کننده در اختیار وزارت مالیۀ این کشور قرار داده است، تا کنون کمک‌های احتمالی به سه‌ونیم میلیارد دالر تخمین می‌گردد.

افغانستان برای مبارزه با فساد، تا کنون توانسته است با ایجاد مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری، برخی دوسیه‌هایی را که گفته می‌شود شامل قضایای فساد مقامات پیشین است، بررسی و به ستره محکمه محول کند.

در بخش انتخابات، قانون انتخابات از سوی رئیس جمهور پس از جنجال‌های زمان‌گیر توشیح شد و کار کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی اواخر هفتۀ گذشته آغاز گردید.

کنفرانس بروکسل در حقیقت به دنبال کنفرانس ۲۰۱۲ توکیو برگزار می‌شود که در آن جامعه جهانی سالانه چهار میلیارد یورو را متعهد شد که تا پایان سال روان میلادی به افغانستان بپردازد. به دنبال کنفرانس توکیو، در سال ۲۰۱۴میلادی کنفرانس لندن برگزار شد. محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان تعهد کرد که کشورش را به سوی خودکفایی می‌برد.

دولت افغانستان، به کنفرانس بروکسل به عنوان دریچۀ امید کمک‌های مالی می‌نگرد، چنانچه محمد اشرف غنی رئیس جمهور این کشور در بخشی از سخنان خود در کابل اخیراً گفته است "ما کنفرانس بروکسل را بسیار جدی می‌گیریم. زمانی که از بروکسل برگشتیم، ما باید با یکدیگر کار کنیم. این اهمیت این کنفرانس است".

بحران مهاجرت و تأثیرات آن روی کمک‌ها

در این حال، اخیراً گزارش‌های نشر شده است که کمک‌های نشست بروکسل، برای برگشت مهاجرین افغانستان است؛ اما وزیر مالیه امروز این مسأله را رد کرد و گفت که کشورهای کمک‌کننده هنوز این مسأله را به صورت رسمی با حکومت افغانستان در میان نگذاشته اند.

اما او تأکید کرد "اگر ما در مورد پناه‌جویان خود تعلل کنیم، ذهنیت عامه در اروپا تغییر می‌کند که به شکلی روند کمک‌های کشورهای اروپایی را به افغانستان متأثر می‌سازد".

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان که امروز در نشست ولسی جرگه فراخوانده شده بود، گفت، کشورهای اروپایی تهدید کرده اند که اگر افغانستان در رابطه به وضعیت پناه‌جویان و مهاجرین همکاری نکند، مصارف پناهجویان افغان را از کمک‌های که به دولت افغانستان صورت می‌گیرد، کسر خواهند کرد.

وزیر خارجۀ افغانستان افزود "بحران مهاجرت، سیاست‌گذاری‌ها را در کشورهای میزبان تغییر داده و آنان قوانین سخت‌گیرانه‌تری را در مورد مهاجران در پیش گرفته اند و آنان بارها از افغانستان تقاضا کرده که در مورد پناهجویان مسؤولیت‌پذیر باشیم".

قرار است در نشست بروکسل که چهارم و پنجم ماه اکتوبر برگزار می‌شود، محمداشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان، هردو با برخی اعضای کابینۀ این کشور شرکت کنند.

جامعه جهانی در این کنفرانس که بانکی‌مون سرمنشی سازمان ملل متحد و جان کری وزیر خارجۀ افغانستان آن را میزبانی می‌کنند، بار دیگر کمک مالی چهار ساله را برای افغانستان متعهد خواهد شد.

XS
SM
MD
LG