لینک های دسترسی

Breaking News

کاهش صادرات افغانستان در سالی که گذشت


اکثر تولیدات افغانستان به ویژه قالین افغانی از پاکستان به خارج صادر می شود
اکثر تولیدات افغانستان به ویژه قالین افغانی از پاکستان به خارج صادر می شود

مسوولان ریاست انکشاف صادرات افغانستان می گویند که سال گذشتۀ میلادی سال خوبی برای صادرات افغانستان نبود، با اینحال به گفتۀ مقام ها در چند ماه اخیر در میزان صادرات افغانستان ۳۳ در صد افزایش به عمل آمده است.

نجلا حبیبیار رئیس ادارۀ انکشاف صادرات افغانستان می گوید که سال ۲۰۱۴ میزان صادرات افغانستان به ۳۷۴ میلیون دالر می رسید. او افزود که چالشهای انتخابات یکی از دلایلی بود که بالای صادرات افغانستان تاثیر ناگوار بر جا گذاشت.

خانم حبیبیار می گوید که هدف کنونی ریاست انکشاف صادرات افغانستان این است که میزان صادرات از ۳۳ درصد تا ۵۰ درصد در سال آینده افزایش یابد.

خانم حبیبیار می گوید که نبود امنیت سبب بی میلی سرمایه داران به سرمایه گذاری در افغانستان بوده و به گفتۀ وی عدم دسترسی تاجران به منابع مالی علت دیگری است که مانع سرمایه گذاری بیشتر و رشد صادارت در افغانستان شده است.

مسوولان ریاست انکشاف صادرات افغانستان می گویند برای فراهم کردن زمینه دسترسی تاجران و صادر کننده ها به منابع مالی امروز قراردادی را با بانک بین المللی افغانستان یا AIB امضا کرد تا وام های درازمدت با تکتانه کمتر در اختیار تاجران و صادرکنندگان قرار دهد.

وام های تجارتی

رئیس ادارۀ انکشاف صادرات افغانستان گفت که تا سال آینده تاجران می توانند از قرضه مستفید شوند و تا هفت میلیون دالر امریکایی می توانند قرضه بگیرند.

ریاست انکشاف صادارت افغانستان همچنان امروز تفاهمنامه یی را با شرکت مالی دهات افغانستان یا ARFC امضا کرد تا صادرات افغانستان را رشد داده و قرضه های درازمدت را در اختیار تولید کنندگان و دهقانان قرار دهد.

حشمت الله نماینده شرکت مالی دهات افغانستانمی گوید که آن اداره از تاجران و صنعت کارانی که تولیدات افغانستان را به گونۀ معیاری به بازار های خارجی صادر می کنند،حمایت کرده و قرضه ها را بر اساس معیار بانک های اسلامی در اختیار آنان قرار می دهد.

نمایندۀ شرکت مالی دهات افغانستان گفت که قرضه های آن اداره برای زنان از ده هزار دالر تا ۱۰۰ هزار دالر و برای بخش های صنعتی از ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار دالر می رسد.

در یک انکشاف دیگر ریاست انکشاف صادارت افغانستان می گوید که قرار است به زودی آن اداره قراردادی را با شرکت DHL امضا کند تا صادرات افغانستان به گونۀ مستقیم از داخل این کشور به خارج ارسال شود.

بر اساس یک تفاهمنامه شرکت مراسلات DHL برای صادر کنندگان افغانستان نزدیک به ۴۵ درصد تخفیف خواهد داد. در حال حاضر بخش زیاد صادرات افغانستان به ویژه قالین ساخت افغانستان از طریق پاکستان به کشور های دیگر صادر می شود.

XS
SM
MD
LG