لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی از روبرو شدن افغانستان با بحران آب


حدود ۳۵ درصد آب افغانستان بدون استفاده به کشورهای همسایه سرازیر می شود.
حدود ۳۵ درصد آب افغانستان بدون استفاده به کشورهای همسایه سرازیر می شود.

وزیر انرژی و آب افغانستان می گوید که اگر آبهای آن کشور مدیریت نشود، افغانها با بحران آب مواجه خواهند شد.

علی‌احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که هم اکنون حدود ۸۵ متر مکعب آب ذخیره برای هر افغان وجود دارد، اما به گفتۀ وی نیازمندی‌ها خیلی بیشتر از این رقم است.

افغانستان حدود ۷۵ میلیارد متر مکعب آب -۵۷ میلیون متر مکعب آب سطحی و ۱۸ میلیارد متر مکعب آب زیر زمینی - دارد که ۳۵ درصد آن مدیریت نشده و به کشورهای همسایه سرازیر می شود.

با اینحال آقای عثمانی روز سه شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی آب در کابل گفت که با آنکه افغانستان محاط به خشکه است، آب کافی دارد، به شرط آنکه به گفتۀ وی از این آب به درستی مدیریت، ذخیره و استفاده شود.

آقای عثمانی گفت "آبهای زیرزمینی دو بخش دارد؛ تجدیدپذیر و فسیلی. اگر از آبهای فسیلی استفاده زیاد بکنیم که از میلیون‌ها سال است، ذخایر استراتیژیک ما را تشکیل می‌دهد، بدون مدیریت ذخایر استراتیژیک ما از بین می‌رود."

نگرانی از روبرو شدن افغانستان با بحران آب
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:39 0:00

در حال حاضر آب شماری از دریاهای افغانستان که کشورهای همسایه نیز حق استفاده از آن را دارند، بدون کوچکترین استفاده در داخل افغانستان، به کشورهای هم جوار سرازیر می شود.

آقای عثمانی گفت که با ساخت بند سلما آب دریای فرارود مدیریت شده است و به گفتۀ وی در مورد مدیریت آب دریای هیرمند که بند کمال خان بالای آن اعمار شده است، در هفته های آینده در کمیسیون تدارکات بحث خواهد شد.

علی‌احمد عثمانی گفت که در مجموع کار بالای ۲۱ بند کوچک و بزرگ که در مدیریت آبهای افغانستان تأثیرگذار است؛ امسال روی دست گرفته می‌شود.

در این مراسم نصیراحمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات گفت که ۸۰ درصد روستانشینان زراعت پیشۀ افغانستان با کمبود آب مواجه اند که به گفتۀ وی از مدیریت نادرست آب ناشی می شود.

وزیر احیا و انکشاف دهات افغانستان افزود که در پی سرمایه‌گذاری‌ها و کمک‌های جامعه جهانی، میزان افرادی که در این کشور به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند از ۱۷ درصد در سال ۲۰۰۷ میلادی، اکنون به ۶۵ درصد رسیده است.

پیش از این رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز در مراسم جشن دهقان گفت که افغانستان کشوری با آب است؛ اما مردم آن بی‌آب زنده‌گی می‌کنند. او تاکید کرد که باید سیستم عادلانه تقسیم آب به میان آید و حکومت در این راستا دخالت کند.

XS
SM
MD
LG