لینک های دسترسی

Breaking News

آمار طلاق در بلخ افزایش یافته است


سارنوالی منع خشونت علیه زنان ولایت بلخ می‌گوید که میزان طلاق امسال در این ولایت ۶۵ مورد است، در حالی که سال گذشته در زمان مشابه، ۳۵ مورد ثبت شده بود.

درهمین حال کمیسیون حقوق بشر با ابراز نگرانی گفته است که دلیل این افزایش بیکاری و فقدان آگاهی مردم از حقوق زنان شان اند.

"طلاق زیاد شده دقیقاً د همین وقت ها چون سطح آگهی همین کس های که ازدواج می کنند کم است، خواهش مه ازحکومت همی است که باید طلاق کاهش پیدابکنه وسطح آگهی جواناخیلی بلند باید برود".

نادره بیگزاد یکی از وکیلان مدافع برای رسیدگی به پرونده‌های خشونت‌های خانوادگی است. خانم بیگزارد روی یکی از پرونده‌هایی کار می‌کند که به تازگی یک زن از شوهرش طلاق گرفته است.

خانم بیگزاد می گوید "طلاق زیاد شده دقیقاً د همین وقت ها چون سطح آگهی همین کس های که ازدواج می کنند کم است، خواهش مه ازحکومت همی است که باید طلاق کاهش پیدا بکنه و سطح آگهی جوانا خیلی بلند باید برود".

بر اساس آمار سارنوالی منع خشونت علیه زنان در ولایت بلخ، آمار طلاق از سوی زنان نسبت به یک سال گذشته تا پنجاه درصد افزایش یافته است.

فوزیه حمیدی سارنوال منع خشونت علیه زنان در بلخ، دلیل این افزایش را خشونت‌های خانوادگی و مشکلات اقتصادی خواند.

خانم حمیدی گفت "ما سال گذشته تقریباً ۳۵ قضیه داشتیم که خانم‌ها مراجعه کرده بودند که ما می‌خواهیم طلاق خود را بگیریم و امسال ۶۵ نفر خانم مراجعه کردند که ما طلاق خود را می‌گیرم، به اثر همین فقر و شوهر شان به مواد مخدر معتاد بوده و لت‌وکوب شدند و آمدند اینها طلاق خود را گرفتند".

با این حال کمیسیون حقوق بشردر شمال، با نگرانی از افزایش آمار طلاق گفت، بیشتر زنان پیش از آغاز زندگی و بعد از عقد نکاح شان در مورد اصول عقد نکاح و شرایط آن چیزی نمی‌دانند.

قاضی سید محمد سامع رئیس ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال به صدای امریکا گفت، علت افزایش آمار طلاق در چهار ولایت مشکلات اقتصادی، اعتیاد به مواد مخدر و نبود آگاهی از حقوق افراد در خانواده است.

آقای سامع گفت "ما آمار دقیق از طلاق را نداریم، چون این هر روز در حال تغییر است؛ اما طلاق به عنوان یکی از پدیده‌های منفی که شیرازه خانواده‌ها را از هم می‌پاشد، در جامعه ما متأسفانه وضعیتش رو به افزایش است".

به گفتۀ قاضی سامع، نبود درک متقابل و نداشتن آگاهی از مسایل زناشویی، حقوق زن و شوهر و قوانین از دلایل رو به افزایش آمار طلاق است.

درپیوند به موارد افزایش طلاق سری زدم به ریاست زنان در بلخ، شهیلا حدید رئیس زنان بلخ گفت، با آنکه برنامه‌های گسترده درباره آگاهی مردم از حقوق شان را راه اندازی کرده اند، اما این اداره هنوز موفق نشده است که از آمار رو به افزایش طلاق جلوگیری کند.

خانم حدید گفت "خشونت‌ها زمانی که کم شود، اصلاً این اتفاقات کمتر می‌افتد، اطفالی که از اینها استند واقعاً که قابل نگرانی است، خانمی که جوان طلاق می‌گیرد یک موردش یک خانم که شش ماه حمل داشته، تازه عروس بود که واقعاً نگران کننده است. زن جوان که سرنوشتش معلوم نمی‌باشد و سرنوشت طفل که معلوم نیست که بلاخره وقتی که به دنیا بیاید و بفهمد که پدرش کجا است واقعاً نگران‌کننده است".

شماری از زنان نیز از افزایش آمار طلاق در این اواخر در بلخ نگرانی کرده اند. به گفتۀ آنان حکومت باید کارهای مؤثری را به خاطر آگاهی برای زنان از حقوق شان انجام دهند تا این آمار کاهش یابد.

شکریه بلخی یکی از وکیلان مدافع و عضو روند جوانان نخبه افغانستان به صدای امریکا گفت که پیامد طلاق می‌تواند بر زندگی خانواده تاثیر منفی بگذارد.

خانم بلخی گفت "واقعا طلاق خیلی پیامد بدی دارد در جامعه و فامیل و اطفال، واقعاً سر اطفال تأثیرات بسیار بدی را دارد که یک خانم وقتی که می‌خواهد طلاق بگیرد شاید خیلی مشکلات داشته باشد، می‌شود که ما این مشکلات را حل بسازیم و دفعتاً سر طلاق نیایم".

با این حال به گفتۀ مسؤولین سارنوالی منع خشونت علیه زنان، باید وزارت کار و امور اجتماعی به خاطر رفع مشکلات اقتصادی برای خانم‌هایی که از شوهران شان به دلایل اقتصادی طلاق می‌گیرند، برنامه‌هایی را روی دست گیرد.

کمیسیون حقوق بشر و ریاست امور زنان ولایت بلخ گفته اند که برنامه‌های آگاهی عامه را در مورد پیامدهای بد طلاق، در شمال افغانستان راه اندازی می‌کنند تا بتوانند از افزایش این پدیده جلوگیری شود.

XS
SM
MD
LG