لینک های دسترسی

Breaking News

پروان نخستین جشن گل سیب را میزبانی کرد


تنها ولسوالی شیخعلی پروان سال گذشته ۶۰۰۰ تن سیب به بازارهای داخلی افغانستان صادر کرده است.
تنها ولسوالی شیخعلی پروان سال گذشته ۶۰۰۰ تن سیب به بازارهای داخلی افغانستان صادر کرده است.

صدای ترانه های بهاری و دیکلمه شعر همراه با نوای آرام بخش جویباران، در زیر درختان پوشیده ازشگوفه های گل سیب، توجه هر بیننده را به خود جلب می کند.

جمعی از فرهنگیان، باغداران و باشندگان ولسوالی شیخعلی ولایت پروان در مرکز این ولسوالی گرد هم آمدند تا برای نخستین بار شگفتن شگوفه های گل سیب را جشن بگیرند و توجه حکومت را برای بازاریابی محصولات زراعتی سردرختی و ترویج فرهنگ باغداری جلب کنند.

گوشۀ از نخستین جشنوارۀ گل سیب در ولسوالی شیخعلی ولایت پروان
گوشۀ از نخستین جشنوارۀ گل سیب در ولسوالی شیخعلی ولایت پروان

خلیل احمد یکی از باغداران ولسوالی شیخعلی می گوید که سیب، یگانه پیداوار زراعتی پر درآمد باغداران و دهقانان آن ولسوالی است که در سالهای اخیر بسیار ترویج شده است. سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ تن سیب تنها از ولسوالی شیخعلی در بازارهای داخلی افغانستان عرضه شده است.

او گفت "سال گذشته باغداران شیخعلی بیش از یک و نیم میلیون دالر از محصولات سیب درآمد داشتند اما بازار یابی برای محصولات زراعتی به دست مردم نیست، به دست دولت است. ما محصولات زراعتی مان را مجبوریم با قیمت ارزان پیش از اینکه خراب شود برای تجاران محلی به فروش برسانیم".

باغداران شیخعلی سال گذشته از بابت فروش حاصلات سیب یک و نیم میلون دالر عاید کردند.
باغداران شیخعلی سال گذشته از بابت فروش حاصلات سیب یک و نیم میلون دالر عاید کردند.

باغداران می گویند که درصورت توجه بیشتر دولت در بخش زراعت و باغداری این ولسوالی، تغییرات مثبت بر زندگی مردم رونما می شود. آنان امیدوارند که در سال روان درآمد شان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

حمیدالله یکی دیگر از باغداران این ولسوالی می گوید که افزایش محصولات باغداری ثمرۀ تلاش‌های خود مردم است و به گفتۀ وی دولت در عرصۀ زراعت بسیار ضعیف است. او گفت که به دلیل نبود سیستم آبرسانی در این ولسوالی هنوز هم هزاران جریب زمین مردم بدون استفاده باقی مانده است.

مشکل عمدۀ دهقانان افغان بازاریابی محدود برای محصولات شان است
مشکل عمدۀ دهقانان افغان بازاریابی محدود برای محصولات شان است

باغداران می گویند که اگر درسطح ولسوالی شیخعلی، سرخ پارسا وساحات دره غوربند ولایت پروان آبرسانی شود درآمد مردم چند برابر افزایش یافته وهیچ نیازی برای وارد کردن میوه از خارج به افغانستان باقی نمی ماند.

نبود ذخیره ها و سردخانه ها برای نگهداری میوه، مشکل دیگر باغداران ولسوالی شیخعلی است که سبب می شود باغداران حاصلات شان را در فصل جمع آوری به قیمت ارزان به فروش برسانند.

مسوولان اداره زراعت ولایت پروان می گویند که برای کمک به باغداران تلاش می شود تا زمینه برای بهبود فروش محصولات آنان فراهم شود. به گفتۀ مقامات در نتیجۀ این تلاشها هزاران جریب زمین زراعتی در سالهای اخیر به باغ تبدیل شده است.

باغداران پروان خواستار ایجاد سیستم منظم و بهتر آبرسانی برای باغ‌های شان اند.
باغداران پروان خواستار ایجاد سیستم منظم و بهتر آبرسانی برای باغ‌های شان اند.

نورالله وفا، مدیرجنگلات ولسوالی شیخعلی می گوید که دربهار امسال، بیش از ۱۱ هزار اصله نهال مثمر برای باغداران توزیع شده است و تلاش ها برای ایجاد ذخیره گاه های سیب نیز جریان دارد.

مسوولان زراعت می گویند که آب و هوای ولسوالی شیخعلی برای پرورش و حاصل برداری از میوه، به ویژه سیب مساعد است و در صورت سرمایه گذاری مناسب در این بخش از سوی دولت و سکتور خصوصی ، درآمد مردم از محصولات سردرختی چند برابر خواهد شد.

در چند سال اخیرفرهنگیان و باغداران در ولایت قندهار، جشن گل انار، در دایکندی جشن گل بادام، در ننگرهار جشن گل نارنج و در پروان جشن گل ارغوان را برگزار کرده بودند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG