لینک های دسترسی

Breaking News

شیوع یک مرض در قندهار به باغ های انار اسیب شدیدی رسانده است


شیوع یک مرض در قندهار به باغ های انار اسیب شدیدی رسانده است
شیوع یک مرض در قندهار به باغ های انار اسیب شدیدی رسانده است

باغداران مدعی هستند که شیوع این مگس در قندهار ۵۰ درصد از باغ ها را از بین برده و اگر به زودترین فرصت جلوی آن گرفته نشود، امسال بر علاوۀ مواجه شدن با کمبود، باغداران و تجار میوۀ تازه ی قندهار با مشکل اقتصادی بزگ نیز روبرو میگردند.

سلطان محمد یک تن از باغداران قندهار است. او میگوید "تعداد زیاد باغ های ما را تا ۵۰ درصد از بین برده و تا اکنون چنین مرض را ما ندیده بودیم."

عبدالله یکی دیگر از این باغداران است وی می گوید مصرفی که ما به این باغ ها نموده بودیم آن را پوره نمیکند وتمام زحمات ما به باد رفت، مجبور هستیم که تمام انار را خام کنده کنیم و به نصف قیمت بفروشیم."

این عده باغداران شکایت دارد که هرگاه چنین مصیبت بر سر آنان می آید مسؤولین به وقت آن همرای شان همکاری نمی نماید.

ولی انجنیر احمد شاه روشن، رئیس زراعت ولایت قندهار، میگوید که از شیوع این مرض آگاهی دارد و برای جلوگیری آن تمام امکانات به دست داشته خود را به کار انداخته است.

او گفت "مردم ولسوالی های مختلف که بیشتر آنان از ولسوالی ارغنداب بودند به ریاست مراجعه نمودند ما برای آنان دوا توزیع نمودیم که با دوا پاشی تقریباً سه صد هزار درخت را نجات دادیم و در قندهار این یک مرض کاملاً جدید است که تا حال ما با آن روبرو نشده بودیم."

آقای روشن می افزاید این دواها را به باغداران رایگان توزیع نموده است و این پروسه را به ۱۳ ولسوالی قندهار میرساند تا تمام باغ های ولایت قندهار را از این آفت نجات بدهد.

این مرض انار در حالی در قندهار شیوع میابد که در ماه جاری حاصلات انار شروع میگردد.

و سال گذشته باغداران ولایت قندهار از محصولات انار منفعت زیاد را بدست آورده بود که به گفته مسؤولین اتاق تجارت ۱۴۰۰ تن انار از این ولایت برعلاوه کشورهای امارات متحده عربی، هند و پاکستان به کشورهایی مانند ارمنستان، سنگاپور، امریکا و انگلستان نیز صادر گردیده بود.

XS
SM
MD
LG