لینک های دسترسی

Breaking News

فقر و نگرانی امنیتی دلیل پائین بودن سطح زندگی افغانها


گالپ، یک نهاد تحقیقاتی، نظرات مردم افغانستان در مورد سطح زندگی شان در میان سال های 2011 تا 2012 اندکی رو به بهبود بود اما این بهبودی رو به نزول است.

طبق گزارش منتشره شده 'گالپ'، یک نهاد تحقیقاتی، نظرات مردم افغانستان در مورد سطح زندگی شان در میان سال های 2011 تا 2012 اندکی رو به بهبود نهاده بود اما این بهبودی رو به نزول است که بیشتر مردم در آن کشور هنوز هم در سطح فقر زندگی می کنند.

کارشناسان بر این باورند که عدم سرمایه گذاری کافی و نگرانی های مردم از خروج نیروهای بین المللی، دلایلی می تواند باشد که باعث نزول معیارهای زندگی مردم گردیده است.

در این گزارش آمده است که از چهار افغان، یک نفر، سطح زندگی خود را رقت بار می بیند. چهار درصد مردم با زندگی مرفه و 71 درصد مردم با زندگی جد و جهد پیش می روند.

بر اساس نظر سنجی نهاد آمار گیری گالپ، معیار زندگی افغان ها نسبت به سال 2010 که 4.76 گزارش شده بود، اکنون به 3.88 رسیده که بازتاب دهندۀ کاهش در سطح زندگی آنها می باشد.

دلایل این پایین رفتن معیار زندگی چیست؟
قاضی سید محمد سمیع، مدیر منطقوی کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید که میزان بیکاری، فقر اقتصادی از جمله دلایلی است که همیشه مایه نگرانی نهاد های حقوق بشر می باشد.

نهاد گالپ همچنان گزارش می دهد که بسیاری از افغان ها، سطح زندگی خود را در سال 2012، تا حدی غیر کافی می بینند. سید مسعود، استاد پوهنتون و تحلیلگر اقتصادی ، می گوید در این اواخیر سرمایه گذاری تا حدی کافی صورت نگرفته که می تواند یکی از دلایل محسوب شود.

با وجود بیش از یک دهه حضور جامعه بین الملی در افغانستان، نگرانی، پریشانی و سطح بی اعتمادی که افغان ها با آن مواجه استند در مورد آینده آنان بعد از خروج نیرو های خارجی ازآن کشور در سال 2014 می باشد. اما سید مسعود بر این باور است که آن عده از مردم که با دفاتر و یا هم "ان جی او"های خارجی کار می کنند بیشتر نگران اند زیرا درامد انان در وجود این خارجی ها نهفته است.

اما آقای سامع علاوه نموده گفت که اگر جامعه بین الملی بعد از خروج نیرو های خارجی از افغانستان به طور مداوم به تهعدات و کمک های خود ادامه دهد، وضع حقوق بشر در افغانستان بهتر خواهد بود.

با در نظر داشت این گزارش، نا رضايتی اخير افغانها از سطح زندگی شان ناشی از عدم خوشی بینی شان برای آینده زندگی آنان می باشد.

همچنان باشندگان افغانستان بعد از اعلام خروج عساكر بين المللی و ازدياد جنگ و نيرو های طالبان در آينده خود خوش نگران اند.در كشوری كه95 در صد عاید سالانه آن از کمکهای خارجی تمویل می شود، اعتماد بر ساختار زير بنا ها و رفاه آن كشور بعد از چنین تغيیر بزرگ برای شهروندان آسیب دیده ،مشکل به نظر می رسد.
XS
SM
MD
LG