لینک های دسترسی

Breaking News

عبدالله: صلح به مفهوم برگشت به گذشتۀ تاریک نیست


مراسم یادبود از سالروز درگذشت مارشال فهیم
مراسم یادبود از سالروز درگذشت مارشال فهیم

رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان می گویدکه نباید در مذاکرات صلح مردم افغانستان به ویژه میلیون ها زن افغان از حق خود محروم شوند.

عبدالله عبدالله در نشستی به مناسبت سالروز درگذشت مارشال محمد قسیم فهیم، معاون پیشین ریاست جمهوری افغانستان با اشاره به زمان حاکمیت طالبان در افغانستان گفت که صلح به مفهوم برگشت به روز های تاریک گذشته نیست که ملت تقسیم شده بود.

آقای عبدالله گفت که در زمان طالبان ملت افغانستان مغضوب شده بود و باغ و سرزمین شان به آتش کشیده شده بود. او گفت که صلح این نیست که باز به این روز ها برگشته شود.

آقای عبدالله گفت " هیچ افغانی نباید از کشورش تبعید شود، وسیلۀدست اجانب شود و سرزمین خود را به آتش بکشد". اما به گفتۀ وی اگر کسی آتش افروزی را وسیلۀ گرفتن امتیاز سازد، این امتیاز در خدمتش نیست.

عبدالله عبدالله گفت که در صلح نباید قربانی های نیرو های امنیتی نادیده گرفته شود. او گفت که هفتۀ گذشته نیرو های امنیتی ملی ۶۰ نفر و هفته پیشتر از آن ۱۱۴ نفر تلفات داشتند. به گفتۀ وی کسانیکه پاس قربانی و خون این قربانیان را ندانند، به آنان اجازه داده نخواهد شد تا با خون مردم معامله کنند.

رئیس اجراییۀ حکومت وحدت ملی گفت که "از دل و جان" خواستار صلح باعزت و پایدار است و اگر مخالفان مسلح به مذاکره حاضر شده و به معقولیت تن دادند، از خشونت، جنگ و تروریزم دست گرفتند، از آنان استقبال خواهد شد.

خلای بزرگ

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز در این نشست از کارنامه های مارشال فهیم به نکویی یاد کرده گفت که خلای وی در وضعیت کنونی محسوس است. او گفت که مارشال فقید یک سیاستمدار واقعبین، مدافع وحدت ملی و مخالف تبعیض، تعصب و تفرقه بود.

رئیس جمهور غنی گفت "اگر مارشال فقید زنده می بود، شاید مشکلات ما در سال گذشته و حال کمتر می بود". او افزود که مارشال فقید همواره به شکل اصولی طرفدار صلح بود و می خواست مشکلات از راه تفاهم حل شود.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز مارشال فهیم را یک شخصیت وطندوست یاد کرد و گفت که او با پیشنهاد پاکستان مبنی بر پذیرفتن خط دیورند مخالف بود و همواره بر مشورت با بزرگان و رهبران جهادی در چنین موارد تاکید می کرد.

در مراسم یادبود از سالروز وفات مارشال فهیم عبد رب الرسول سیاف، رهبر پیشین جهادی، نیز صحبت کرد. او از حکومت خواست تا جلو کسانی را بگیرد که به اسلام و جهاد اهانت می کنند، در غیر آن به گفتۀ وی مردم افغانستان در برابر آنان ایستادگی خواهد کرد.

مارشال محمد قسیم فهیم به تاریخ ۱۸ حوت سال گذشته در اثر بیماری که داشت در منزلش درگذشت و در تپۀ بادام باغ کابل به خاک سپرده شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG