لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ عوامل سقوط کندز را تحقیق می کند


آقای غنی امسال را سال آزمون توانمندی سربازان افغان خواند.
آقای غنی امسال را سال آزمون توانمندی سربازان افغان خواند.

رئیس جمهور افغانستان به خاطر بازپسگیری شهر کندز از چنگ طالبان توسط نیروهای امنیتی و دفاعی افغان ابراز خرسندی کرد و آنرا امتحان موفقانۀ توانمندی و ظرفیت قوای مسلح افغانستان خواند.

محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری در ارگ گفت که در عملیات یاد شده که ساعت ۱۰ شب گذشته آغاز شد و تا چهار صبح ادامه داشت، به سربازان افغان تلفاتی وارد نشد.

آقای غنی گفت که نیروهای افغان در شش ماه گذشته در ده تا ۱۳ ولایت درگیر جنگ بودند. او افزود که قوای مسلح افغانستان در این سال آزمایش، به مردم آن کشور، به منطقه و جهان ثابت کردند که هم انگیزه، هم اراده و هم ظرفیت دفاع از کشور شان را دارند.

پس از آنکه شهر کندز دوباره به تصرف نیروهای افغان در آمد، به گفتۀ رئیس جمهور غنی سه کمیسیون – امنیتی، ملکی و تحقیق- ایجاد و به کار در آن ولایت توظیف شده است.

رئیس جمهور غنی بدون اشارۀ مشخص گفت "افرادی که از طریق واسطه، نفوذ سیاسی و وسیله به کار گماشته شده بودند، بدبختانه کسانیکه بودکه در ابتدا صحنه را ترک گفتند و فرار کردند."

رئیس جمهور افغانستان گفت که هر آن کسی که در سقوط کندز غفلت کرده باشد، بر اساس قوانین افغانستان مجازات شده و کسانیکه ایثارگری و جانفشانی کرده اند، مکافات و تقدیر خواهند شد.

سلاح تنها در زیر چتر نظام

شماری از رهبران پیشین جهادی به ویژه فرماندهان ولایت پروان، شماری از جنگجویان وفادار شان را برای اعزام به ولایت کندز و جنگ بر ضد طالبان بسیج کرده بودند.

رئیس جمهور افغانستان ضمن ابراز سپاس از آمادگی این افراد برای دفاع از کشورشان گفت که استعمال سلاح تنها در چوکات نظام امکان پذیر است. او گفت که چنین افراد به ویژه جوانان باید در چارچوب اردو و پولیس ملی منسجم گردند.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی گفت هرباری که افغانستان در سازمان ملل متحد موقف اصولی می گیرد، یک حادثه در داخل افغانستان خلق می شود.او گفت" داکتر صاحب عبدالله با عظمت تمام از منافع افغانستان در سازمان ملل متحد دفاع کرد."

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت افغانستان در مجمع عمومی ملل متحد با اشاره به موجودیت پناهگاه های تندروان به ویژه شبکۀ حقانی در پاکستان، آن کشور را به عدم پابندی به تعهداتش به افغانستان متهم کرد.

آقای غنی در این کنفرانس خبری بار دیگر در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات صلح با مخالفان مسلح گفت که ابتدا باید با پاکستان صلح شود. او گفت تا روزی که پناهگاه های تندروان در پاکستان وجود دارد، به این مفهوم است که میان دو دولت صلحی وجود ندارد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG