لینک های دسترسی

Breaking News

سفر غنی به پاکستان، بهبود روابط یا تکرار سفرهای پیشین


قرار است رئیس جمهور افغانستان، به زودی به پاکستان سفر کند و با مقامات آن کشور در مورد روابط کابل و اسلام آباد گفتگو کند که در ۱۳ سال گذشته با فراز و نشیب های فراوان توام بوده است.

محمد اشرف غنی پس از سفرش به چین گفت که میزان همکاری پاکستان با افغانستان در هفته آینده معلوم خواهد شد، ولی شماری از تحلیلگران سیاسی به این باورند که اسلام آباد حاضر به تغییر سیاست در قبال کابل نخواهد شد

آقای غنی گفت "میزان همکاری پاکستان در هفته های آینده معلوم خواهد شد، چون یک قسمت اراکین بلند رتبه پاکستان به {افغانستان} آمده اند و خواهند آمد. زمینه سفری کاری ام به پاکستان در حال آمادگی است و می خواهم که اقدامات کوتاه مدت، وسط مدت و دراز مدت در داخل یک نقشه کاری منسجم صورت بگیرد.

این تنها جملاتی بود که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، بعد از برگشت از چین در مورد سفر قریب الوقوع اش به پاکستان بیان کرد، ولی در مورد اجندای بحث با مقامات پاکستانی چیزی نگفت.

سفر های رهبری تازه

توقع میرود که با رویکار آمدن رهبری جدید در افغانستان، روابط میان کابل و اسلام آباد، بهبود یابد.

ولی شماری از تحلیلگران سیاسی به این باورند که سفر رئیس جمهور غنی، ادامۀ سفر های ۲۰ گانۀ حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان، به پاکستان است و تغییر جدی در روابط دو کشور را نباید از آن انتظار داشت.

احمد سعیدی، کارشناس مسایل سیاسی افغانستان به این باور است که سیاست پاکستان از سوی نظامیان آن کشور رقم زده می شود.

آقای سعیدی استدلال می کند که تازماینکه اردوی پاکستان از حمایت غرب به ویژه ایالات متحده برخوردار است، هیچگاهی مایل به تغییر سیاست در قبال افغانستان نخواهد شد.

آقای سعیدی همچنین گفت که سیاست های جامعه بین المللی هنوز هم در مورد پاکستان دو پهلو است و تا زمانیکه سیاست های دو گانه کشور های غربی در منطقه از بین نرود، بحث روابط افغانستان و پاکستان لاینحل باقی خواهد ماند. آقای غنی در حالی به پاکستان سفر می کند که طالبان حملات شان را در افغانستان شدت بخشیده اند.

آقای سعیدی با اشاره به حمایت پاکستان از شورشیان در افغانستان می گوید که باید به ابعاد منطقه یی و فرامنطقه یی این جنگ تمرکز شود نه فقط جوانب داخلی آن.

آقای سعیدی می گوید: "بدبختانه اکثر سیاسیون ما جنگ در افغانستان را افغانی می دانند، طالبی میدانند.نه! اول جنگ در افغانستان یک جنگ بزرگ استخباراتی است. در قدم دوم، این جنگ افغانی است، منطقه ای است و فرا منطقه ای است تا چالش های منطقه ای و فرا منطقه ای حل نشود، این تلاش ها نمی تواند نتایج مطلوب را در پی داشته باشد

وحید مژده، کارشناس سیاسی افغان، نیز به این باور است که سفر رئیس جمهور غنی موجب بهبود میان کابل و اسلام نخواهد شد. به گفتۀ آقای مژده، خط دیورند یکی از موضوعات جدی است که همواره مانع بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان شده است.

آقای مژده می گوید "در رابطه به روابط میان افغانستان و پاکستان باید گفت که آقای کرزی {رئیس جمهور پیشنین افغانستان} در آخرین روز ها گفت که پاکستانی ها هرگز با ما سر سازش ندارد، مگر اینکه ما {خط} دیورند را به رسمیت بشناسیم. بنا، از این حرف چنین به نظر می رسد که هیچ نوع تغییر در سیاست پاکستان رو نما نگردد و پاکستان سیاست قبلی خود را ادامه خواهد داد.

آقای مژده می گوید، بعد از حلف وفاداری آقای غنی به حیث رئیس جمهورافغانستان، پاکستان همچنان به حملات خود در مرز های افغانستان ادامه داده است. به گفتۀ این تحلیلگر افغان با تغییر رهبری در افغانستان تغییری در سیاست پاکستان رونما نخواهد شد.

در ۱۳ سال گذشته، روابط کابل و اسلام آباد پرتنش و در حال نوسان بوده است. حکومت افغانستان در بیش از یک دهۀ گذشته همواره اسلام آباد را به پشتیبانی از دهشت افگنان و شورشیان درگیر جنگ در افغانستان متهم کرده است، اما پاکستان به کرات ضمن رد این ادعا گفته است که خواستار صلح در افغانستان بوده و آن کشور خود نیز قربانی دهشت افگنی است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG