لینک های دسترسی

Breaking News

اتهامات نفوذ حزب اسلامی و فساد بر ریاست معارف غور


فعالين جامعه مدنی ولايت غور در غرب افغانستان، از وجود گسترده فساد اداری در معارف این ولایت ابراز نگرانی کرده می گویند این اداره تبدیل به منبع عايداتی زورمندان و تفنگداران غیر مسئول شده است.

بگفته این فعالین، افرادی در چوکات اداره معارف ولایت غور استخدام می شوند که وابسته به حزب اسلامی باشند.

حسن حکیمی هماهنگ کننده شبکه نهادهای جامعه مدنی ولایت غور روز شنبه با برگزاری کنفرانسی خبری در ولایت هرات نگرانی خود را از وضعيت معارف دراین ولایت بیان داشت.

آقای حکیمی با ارایه اسناد ادعا میکند که تنها ۲۰ فیصد بودجه تعلیمی ولایت غور به معلمانی که در مکاتب حاضر شده و درس میدهند پرداخته می شود.

حکیمی میگوید ۸۰ فیصد دیگر این بودجه به معلمان غیر حاضر پرداخته میشود كه بر اساس روابط و بصورت قراردادی اين وظيفه را اخذ كرده اند.

این فعال جامعه مدنی می گوید "معارف وسیله ای شده برای تقویت زورمندان و بیشترین جبهات نظامی و افراد زورمند فعلا از این طریق تقویت میشوند و افراد شان به حیث معلم جابجا شده اند و تنها ماهانه معاش میگیرند ، بحث دوم فساد اداری گسترده در دستگاه معارف است که همه کادر رهبری معارف دنبال این هستند که چگونه اختلاص کنند، افراد زیادی از اقوام خود را به اسم اجیر بالمقطع ثبت نام کرده اند که من همین الان لیستی 32 نفری دارم که اصلا حضور فیزیکی ندارند ولی معاش بسیار بلندی می گیرند."

آقای حکیمی در ادامه ادعا می کند که بیشترین کارمندان استخدام شده در اداره معارف ولایت غور وابسته به حزب اسلامی می باشند.

حکیمی گفت "چون اعضای رهبری معارف غور خود را وابسته به حزب اسلامی میدانند اگر کسی از حزب اسلامی و یا از اقوام انها نباشد نمیتواند در معارف به حیث کارمند استخدام شود و ما اسناد داریم که بسیاری از افراد بیسواد را بدون امتحان در جاهای مهم و یا مالی جابجا کرده اند و یا بسیاری از پروژه های معارف را به کسانی داده اند که وابسته به حزب اسلامی هستند و بسیار بی کیفیت کار کرده اند که بعد از یکسال کار تخریب شده است."

اما صبغت الله اکبری رییس اداره معارف ولایت غور در تماس با رادیو آشنا صدای امریکا این ادعا ها را رد کرده میگوید در حال حاضر تمام مکاتب و نهادهای تعلیمی این ولایت فعال میباشد.

آقای اکبری همچنان می گوید تمامی کارمندان این اداره بر اساس اصل شایسته سالاری و از طریق رقابت آزاد استخدام میشوند.

اکبری می گوید "ادعایی که این مردم میکنند اگر سند و ثبوتی دارند میتوانند به ارگان های عدلی و قضایی ارایه نمایند و تمامی کارمندان معارف فعلا از طریق کمیته سیستم رتب معاش و خدمات ملکی استخدام میشوند که در انجا هیچ نوع زور و فشار تحمیل نمی شود."

اکبری می گوید ممکن یک زمان این افراد یک سری روابط سیاسی با بعضی احزاب داشته اند اما حالا همه کارمندان خدمات ملکی هستند و اگر بالاتر از ۶۰۰ باب مکتب در غور مسدود و یا غیر فعال باشد این تعداد بیشتر از ۲۵۰۰ شاگرد چگونه امکان دارد که تنها در دو مکتب شهر چغچران درس بخوانند؟

از سوی دیگر عبدالحي خطيبي سخنگوي والي غور نيز در گفتگو با خبرنگار رادیو اشنا صدای امریکا فساد گسترده در اداره معارف این ولایت را رد کرده میگوید تا بحال هیچ شخصی را به این جرم بازداشت نکرده اند.

در حال حاضر ۸۱۹ باب مکتب و موسسه تعلیمی در ولایت غور فعال میباشد که بیشتر از ۴۰۰۰ نفر به صفت معلم در این مراکز اموزشی کار میکنند.
XS
SM
MD
LG