لینک های دسترسی

Breaking News

دولت افغانستان کنترول قیم مواد نفتی را آغاز کرد


دولت افغانستان کنترول قیم مواد نفتی را آغاز کرد
دولت افغانستان کنترول قیم مواد نفتی را آغاز کرد

ریاست عمومی مواد نفتی وزارت تجارت و صنایع افغانستان، امروز(چهارشنبه) اعلان نمود که به اساس فیصله شورای وزیران قیم تیل در بازارهای کابل از روز چهارشنبه از سوی ریاست مواد نفتی، کنترول می شود و قیمت هر لیتر تیل پطرول و دیزل ۵۷ افغانی تعیین و تثبیت گردیده است.

مسؤولین وزارت تجارت می گویند دولت برای فروشندگان تیل در شهر کابل، تیل را به قیمت نازل در حیرتان به اختیارشان قرار می دهد، تا برای مردم تیل به قیمت ارزانتر تمام گردد.

قبل از این اقدام دولت، هر لیتر تیل دیزل و پطرول از ۶۱ تا ۶۲ افغانی به فروش می رسید، اما بعد از نه سال برای اولین بار دولت تصمیم به کنترول بازارهای تیل را در کابل گرفته است.

فرید شیرزاد، رئیس ریاست مواد نفتی وزارت تجارت دولت افغانستان، در کنفرانس مطبوعاتی که نمایندگان تیل فروشان شهر کابل نیز موجود بودند، در مورد تصمیم دولت برای کنترول قیم مواد سوخت صحبت کرد.

دولت افغانستان کنترول قیم مواد نفتی را آغاز کرد
دولت افغانستان کنترول قیم مواد نفتی را آغاز کرد

رئیس مواد نفتی گفت در بلند بردن قیم مواد نفتی مافیای مواد نفتی دخیل می باشد.

به گفته وی اگر آنها از این عمل خویش دست نکشند در آن صورت در کنفرانس های آینده نام های شان را اعلان خواهد نمود.

رئیس ریاست مواد نفتی در آن مورد جزئیات بیشتری بیان نداشت.

به گفته شیرزاد، اگر فروشندگان تیل سر از امروز(چهارشنبه) در تمام بازارهای فروش مواد نفتی ،تیل دیزل و پطرول را هر لیتر از ۵۷ افغانی قیمت تر به فروش برسانند، تانک های فرش تیل شان مسدود خواهد، و مردم عام می توانند، از طریق نمرات اعلان شده به ریاست مواد نفتی وزارت تجارت اطلاع بدهند.

انجینر ایوب، یک تن از فروشندگان تیل در شهر کابل می گوید شرایطی که از طرف دولت برای شان اعلان گردیده و تیل به قیمت ارزان برای شان به طور دوام دار توزیع گردد، آنها بدون کدام مشکل طبق نرخ تعیین شده دولت تیل را به فروش می رسانند.

بعد از کنفرانس مطبوعاتی رئیس مواد نفتی، به یکی از تانک های تیل در مرکز شهر کابل سر زدم، تا بیبینم که آیا نرخ تیل از ۶۱ به ۵۷ تنزیل نموده یا خیر، اما فروش تیل تا عصر امروز(چهارشنبه) نیز به ۶۱ افغانی ادامه داشت.

تلاش های وزارت تجارت برای کنترول قیم مواد نفتی در حالیست که به زودی دولت افغانستان سه صد هزار تُن تیل را از کشور ایران که قرارداد آن قبلا صورت گرفته بود، به کشور وارد نماید.

دولت افغانستان همچنین در نظر دارد که از کشور فدرالی روسیه نیز بیش از یک صدهزار تُن تیل را خریداری نماید، که به این منظور وزیر تجارت افغانستان به روسیه و ایران نیز در آینده نزدیک سفر خواهد نمود.

XS
SM
MD
LG