لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مثل داعش، گروهی دهشت افگن است - صدیقی


اجمل عبید عابدی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، در مصاحبه اختصاصی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که مذاکره با پاکستان برای حکومت افغانستان در ارجحیت قرار دارد - نه مذاکره با گروه طالبان. آقای عابدی همچنین گفت که تا حال هیچ گونه مذاکره میان حکومت افغانستان و طالبان صورت نگرفته است.

آقای عابدی گفت " تا حال حکومت افغانستان با طالبان مذاکره نداشته است." او همچنین افزود که مشکل اصلی با پاکستان است که رئیس جمهور غنی در جریان سفرش به ایالات متحده به صراحت در مورد آن صحبت کرد، بنا بر این، قبل مذاکره با طالبان، مذاکره با پاکستان برای حکومت افغانستان از اهمیت برخورد است.

اظهارات آقای عابدی در حالی بیان می شود که حدود دو هفته قبل حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت خارجه افغانستان اعلام کرد که محل گفتگو های صلح با طالبان مشخص شده، ولی از افشای آن خود داری کرد.

بعد از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در افغانستان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، در جریان سفرش به پاکستان، طالبان را مخالفین سیاسی حکومت افغانستان خطاب کرد.

اما حالا چنین به نظر می رسد که وحدت نظر میان مقامات افغانستان در مورد هویت طالبان وجود ندارد.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، در مصاحبه اختصاصی با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که طالبان مثل سایر گروه های دهشت افگنی چون داعش و گروه حقانی دهشت افگن استند و حکومت افغانستان در برابر آنان مبارزه می کند.

آقای صدیقی افزود "داعش و یا هر نام دیگر حقانی و یا طالبان بگذارید، از آدرس طالبان باشند و یا هر گروه دهشت افگن دیگر، نیروهای امنیتی افغان علیه آنان یکسان برخورد خواهد کرد."

طالبان مثل داعش

از گفته های سخنگوی وزارت داخله چنین به نظر می آید که طالبان مثل گروه دولت اسلامی یا داعش، دهشت افگن است.

در همین حال، مجیب الرحمن رحیمی، سخنگوی رئیس اجراییه حکومت وحدت ملی افغانستان، به تلویزیون آشنا گفت که پیام طالبان، پیام ترس و رعب و دهشت است.

آقای رحیمی می گوید " طالبان سابقه خوب در افغانستان نداشتند. مردم افغانستان ماهیت این گروه دهشت افگن و جنایتکار را به خوبی درک می کنند و خبر که از سوی طالبان نشر می شود، خبر ترور، وحشت و انتحار است."

با وجود اظهارت ضد و نقیض مقامات افغان در مورد هویت طالبان از یک سو و گفتگو های صلح با آن گروه از سوی دیگر، شماری از تحلیلگران به این باورند که حضور گروه دولت اسلامی یا داعش در جنوب و شرق افغانستان، برخی رهبران طالبان را مجبور به مذاکره و مصالحه خواهد کرد.

اسدالله کهزاد، تحلیلگر مسایل سیاسی می گوید که برعلاوۀ حضور عمال داعش در افغانستان، فشار پاکستان بر طالبان سبب شده است تا شماری از فرماندهان آن گروه به مذاکره با حکومت افغانستان تمایل نشان دهند.

آقای رحیمی می گوید که در مقایسه با گروه داعش، پاکستان به ویژه نظامیان و استخبارات آن کشور نقش برازنده داشته و می تواند طالبان را وادار به مذاکره کند.

داعش تهدیدی به طالبان

نجیب محمود استاد حقوق و علوم سیاسی در پوهنتون کابل می گوید که داعش تهدید جدی برای طالبان است. به باور آقای محمود، طالبان فکر می کنند که داعش آنان را حذف خواهد کرد، روی همین دلیل، تعدادی از رهبران طالبان گزینه یی جز مذاکره با حکومت افغانستان ندارند.

شماری از کارشناسان حل منازعات به این باور اند که ظهور یک گروه جدید می تواند طرفین درگیر یک منازعه را وادار به مذاکره و مصالحه کند، زیرا به باور آنان گروه های تازه ظهور مانند داعش خواهان بعلیدن تمام گروه های رقیب پیشین اند.

تا حال در مورد تعداد حامیان داعش در افغانستان معلومات دقیق در دست نیست، ولی دانیل فِلدمن، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان گفته است که ایالات متحده در حال بررسی نوع تهدید آن گروه در افغانستان می باشد تا در یابد که چگونه در برابر آن دست به کار شود.

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در تازه ترین اظهارات در مورد روند صلح افغانستان در هنگام سفر به واشنگتن گفت که طالبان دو انتخاب دارند، یا افغان باشند و یا اینکه با القاعده بپیوندند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG