لینک های دسترسی

Breaking News

بازار پر رونق طبابت یونانی در ننگرهار


در شهر جلال‌آباد بیش از دوصد حکیم یونانی در نقاط مختلف فعالیت دارند که بیشترشان اهل هنود و سیک استند.

هر کدام آنان مراجعین زیادی دارند که برای گرفتن دوا و یا تداوی بیماری‌های شان به این طبیبان مراجعه می‌کنند.

ساحه درمسال مرکزی اهل هنود، جایی است که بیش از صد دواخانه و معاینه‌خانه حکیمان یونانی موقعیت دارد.

در این منطقه در هر دوکان دواهای مختلف از عُصاره‌های گیاهان مختلف به چشم می‌خورد، از سپرزه گرفته تا بادیان، جوانی و قرص کمر، داروهایی که در طب سُنتی افغانستان جایگاه خاصی دارند.

مراجعین این طبیبان، از هر قشری اند، زنان، کودکان، جوانان و پیرمردان، هر کدام در پی چارۀ دردی استند.

اقبال سینگ طبیب معروف این شهر است که طبابت یونانی را به دیگران نیز می‌آموزد، از مدت پانزده سال به این طرف در شهر جلال‌آباد دواخانه دارد.

به گفتۀ اقبال سینگ، با گذشت هر روز طبابت یونانی وسعت و بهبود پیدا می‌کند، مراجعین شان نه تنها از ننگرهار، بلکه از سایر ولایات و حتی از پاکستان نیز به این طبیبان مراجعه می‌کنند.

آقای سینگ می‌گوید که اکثر داروها از گیاهان اصیل افغانستان است، در همین جا تولید می‌شود و برخی نیز از کوه‌های ولایت ننگرهار جمع‌آوری می‌گردد.

اقبال سینگ می گوید "این بسیار شکر است که در افغانستان ما بسیار خوب گیاه داریم، اکثر همین گیاه و چیزها از افغانستان تولید می‌شود، از بدخشان می‌آید از مزار و اکثر همین اطراف ننگرهار، همین مردم مسلمان به ما نشان می‌دهند و سپس خود ما می‌رویم به آنجا و آن را جمع کرده می‌آوریم و از آن دوا می‌سازیم، اما بعضی از دواها است که از پاکستان و هندوستان هم آورده می‌شود."

حکیمان یونانی در جلال‌آباد تاکید دارند مریضان جدی که برای تداوی به خارج از کشور نیز رفته اند، دوباره به آنها مراجعه کرده و دوا گرفته اند.

حکیم همدرد که از مدت هشت سال به اینطرف در این شهر معاینه‌خانه و دواخانه یونانی دارد، می‌گوید "دوای ما طبیعی است، دوای مصنوعی نیست، اکثر مریضان ما کسانی استند که از داکتران طبی دوا گرفته اند، به خصوص از پاکستان اما فایده نکرده است، ما چیزی می‌دهیم که عوارض جانبی ندارد."

کسانی که به طبیبان یونانی مراجعه می‌کنند، می‌گویند که به دلیل کیفیت خوب و قیمت ارزان داروهای یونانی، به طبابت یونانی علاقمند شده اند.

با وجود گرایش زیاد برخی مردم به دواهای گیاهی، داکتران به دوای یونانی عقیده چندانی ندارند و کارهای طبیبان یونانی را غیرمعیاری می‌خوانند.

عصمت‌الله داکتر در شهر جلال‌آباد می‌گوید "طبابت یونانی دور از طبابت امروزی است، تشخیص مرض در طبابت یونانی نمی‌شود، فقط روی گفته‌های مریض دوا داده می‌شود، اینها علم نیاموخته اند، هر کار را از خوش خود انجام می دهند، دواهای آن معیاری نبوده و مشکلات جانبی به بار می‌آورد."

هرچند کنترول بر طبیبان یونانی از مسوولیت‌های ریاست صحت عامه است، اما این اداره صحت در مورد مراقبت، کنترول و کیفیت دواهای یونانی ابراز نظر نمی‌کند.

داکتر نجیب‌الله کاموال، رئیس صحت این ولایت به صدای امریکا گفت که مراقبت از دواخانه‌های یونانی مربوط به اداره فارمسی(دواسازی) ریاست صحت می‌شود، اما داکتر روح‌الله الکوزی، آمر ریاست فارمسی این مسأله را رد می‌کند و در مورد کنترول طبیبان یونانی چیزی نمی‌گوید.

XS
SM
MD
LG