لینک های دسترسی

Breaking News

ننسی دوپری: مردم باعث شد که در افغانستان بمانم


ننسی دوپری در بخش حفظ آثار خطی افغانستان نیز خدمات شایانی انجام داده است
ننسی دوپری در بخش حفظ آثار خطی افغانستان نیز خدمات شایانی انجام داده است

ننسی دوپری برای بیشتر افغان ها، نام آشنایی است. خانم دوپری مدیر مرکز افغانستان شناسی در پوهنتون کابل و یک باستان شناس امریکائیست که در سال 1962 به کابل سفر کرد و با همسرش لویی دوپری، باستان شناس مشهور و پژوهشگر فرهنگ و تاریخ افغانستان به پژوهش ها در عرصه فرهنگ و تاریخ افغانستان پرداختند.

ننسی دوپری در ماه اکتوبر امسال به دعوت کتابخانه کانگرس به واشنگتن آمد تا جایزۀ افتخاری را به خاطر فعالیت هایش در ترویج سواد و تشویق فرهنگ خواندن در افغانستان از سوی کتابخانه کانگرس ایالات متحده دریافت کند.

همه ساله به افراد و سازمان های فعال که برای ترویج سواد آموزی و تشویق فرهنگ خواندن در سرتاسر جهان تلاش های خستگی ناپذیر انجام میدهند، ازسوی کتابخانه کانگرس ایالات متحده طی محافل با شکوهی جوایز افتخار آمیز اهدا میشود.

بهترین جایزۀ افتخاری سال ۲۰۱۶ از سوی کتابخانۀ کانگرس ایالات متحده به خانم نانسی دوپری روی ترویج سواد و تشویق فرهنگ خواندن در افغانستان ، تعلق گرفت.

دوپری که در نیویارک متولد شده و در هند بزرگ شد، بخش اعظم زندگی خود را در افغانستان ودر خدمت به مردم افغانستان سپری کرده است.

او میگوید افغانستان و مردم آن را، دوست دارد. خانم دوپری می افزاید: "مردم باعث شد که اینجا (افغانستان) بیشتر بمانم و نیز در سال های شصت که وارد افغانستان شدم، با شخصی که یک باستان شناس بود و سپس همسرم شد، در آنجا آشنا شدم. با او زندگی فوق العاده زیبایی را سپری کردم. او به دنبال خدمت در عرصه باستان شناسی بود و من مشغول فراهم آوری اطلاعات و معلومات برای تالیف کتاب های رهنمای مسافران بودم."

ننسی دوپری میگوید که او پنج کتاب رهنمای مسافران به افغانستان را در مورد خصوصیات، راه ها، رسوم و عنعنات مردم در شهر ها و ولایات مختلف تالیف کرده است که به عنوان منبع معلوماتی در پژوهش های گوناگون به خصوص در طی سالیان جنگ مورد استفاده قرار میگرفت.

خانم دوپری اکنون فعالانه روی فراهم آوردن کتب برای محصلین کار میکند. او میگوید اقدام کتابخانه کانگرس در اعطای جوایزافتخاری، میتواند باعث تشویق بیشتر و فعالانه تر سازمان ها در ترویج سواد و فرهنگ خواندن شود و در عین حال میخواهد پژوهش های روی فرهنگ و تاریخ افغانستان همچنان ادامه پیدا کند.

خانم دوپری میخواهد میراث او برای افغانستان، تداوم پژوهش و تحقیقات باستان شناسی باشد، زیرا به گفتۀ او، این بخش در افغانستان، "به شکل درست آن درک نشده است".

مرکز افغانستان شناسی دوپری در ساحۀ پوهنتون کابل در سال ۱۹۹۶ تاسیس شد که تا کنون با انتشار ۳۳۸ اثر به زبان های دری و پشتو، با طیف گسترده از موضوعات مختلف به هدف استفاده از کتاب به خوانندگان آن، یک راه طولانی موفق را طی کرده است. خانم دوپری میگوید اکنون این مرکز ۲۴۰ کتابخانه را در ۳۴ ولایت با ۳۶۰ هزار جلد کتاب به زبان های دری و پشتو بنیاد کرده است.

XS
SM
MD
LG