لینک های دسترسی

Breaking News

تداوی طالبان زخمی در شفاخانه اردوی ملی


داکتران در بزرگترین شفاخانۀ نظامی افغانستان، سربازان زخمی اردوی ملی افغان و طالبان زخمی هر دو را به طور یکسان تحت تداوی قرار میدهند ، اردوی که سال ها را صرف مبارزه با طالبان نموده و تلفات زیادی را متحمل شده است.

یک عضو گروه طالبان که در مبارزه با اردوی ملی زخمی شده ، اکنون درکنار سربازان در بزرگترین شفاخانه نظامی کشور تحت تداوی قرار دارد. این جنگجوی مجروح طالب در بند و زنجیر، با چهرۀ پوشیده با یک ماسک ویک کلاه ایمنی برای جلوگیری از شنیدن صدا به طوری که، به دلایل امنیتی، او نداند که درکجاست درشفاخانه چهارصد بستر اردو دیده میشود.

سربازانی که در شفاخانه سردار محمد داوود خان در کابل بستری اند ازین روش شاکی و خشمگین اند . محمد یک سرباز افغان که به اثر ضرب گلوله به پایش زخمی شده وبا فاصله صرف دو اتاق دورتر از دشمن قراردارد گفت که حکومت طالبان را که باعث زخمی شدن و بستری شدن آنها شده اند درعین محل با آنها تحت درمان قرار میدهد و این دردناک است.

سیاست و روش درمان جنگجویان طالب که یک دهه در افغانستان شورش را به راه انداخته اند هنگامی مورد انتقاد بیشتر قرار میگیرد که سطح تلفات در میان نیروهای امنیتی با رویارویی و جنگ با طالبان گسترش یافته است.

در نیمه اول سال بیش از ۴۰۰۰ سرباز و پولیس افغان کشته و بیش از ۸۰۰۰زخم برداشته اند که از جمع این همه قربانی پنجهزار تن صرف در سال ۲۰۱۴ جان های خود را از دست داده اند و این تلفات ادامه دارد.

مقامات شفاخانه می گویند که براساس قوانین مندرج در کنوانسیون ژنیو، افراد درگیر در معضله نباید به خاطر نژاد، مذهب ، جنسیت و عقاید سیاسی دون تداوی باقی بمانند. درعین حال سخنگوی وزارت داخله افغانستان گفت قانون ایجاب میکند و در جریان جنگ مکلفیت دارند به اسیران جنگ اگر زخمی میباشند ، رسیدگی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG