لینک های دسترسی

Breaking News

۱۳۹۴ خونین‌ترین سال برای غیرنظامیان افغان


بر اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان در جریان سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۳۱۲۹ تن کشته و ۶۳۰۲ تن زخمی شده اند.
بر اساس گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان در جریان سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۳۱۲۹ تن کشته و ۶۳۰۲ تن زخمی شده اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به روز شنبه گزارش سالانۀ خود را در مورد شمار کشته‌ها و زخمیان ملکی در جریان منازعات مسلحانه منتشر کرد که به گفتۀ مسؤولان این کمیسیون، ارقام کشته‌ها و زخمیان ملکی در بالاترین حد خود رسیده است.

بر اساس این گزارش، در جریان سال ۱۳۹۴ خورشیدی، ۳۱۲۹ تن کشته و ۶۳۰۲ تن زخمی شده اند که شامل مردان، زنان و کودکان اند.

سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، هنگام ارائه این گزارش در یک نشست خبری گفت که شدت خشونت‌ها و گسترش ناامنی‌ها، برای این نهاد نگران‌کننده است.

هر چند این کمیسیون مشخص نساخت که دقیقاً شمار کشته‌ها و زخمیان افراد ملکی چقدر بلند رفته است؛ اما اعلام کرد که تلفات افراد ملکی نسبت به سال ۹۳ خورشیدی، ۱۷.۸ فیصد افزایش یافته است.

خانم سمر گفت که گروه‌های مخالف مسلح دولت (هر دو گروه انشعابی طالبان، شبکه حقانی، القاعده و داعش)، مسؤول کشتار ۲۲۹۴ تن و زخمی‌شدن ۴۴۷۶ ملکی افغان در گزارش این کمیسیون شناخته شده اند.

هم‌چنان در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، مسؤولیت کشتار ۲۶۸ نفر و زخمی‌شدن ۹۱۲ تن در جریان سال ۹۴ خورشیدی، به دوش نیروهای وابسته به دولت این کشور انداخته شده است.

یافته‌های این نهاد حقوق بشری نشان می‌دهد که در مدت ۱۲ ماه سال گذشته، ۵۶۳ ملکی نیز از سوی افراد مسلح ناشناس کشته و ۱۱۸۷ تن نیز زخمی شده اند.

حملات انتحاری، بیشترین کشته‌ها و زخمیان را به خود اختصاص داده است که نظر به ارقام کمیسیون مستقل حقوق بشر، ۷۸۱ تن کشته و ۲۴۳۳ تن نیز در این گونه حملات زخم برداشته اند. این کمیسیون نیز گفته است که ارقام کشته‌ها و زخمیان ناشی از حملات انتحاری نسبت به سال ۱۳۹۳ خورشیدی، حدود ۵۶ فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

درگیری‌ها نظامیان افغان و گروه‌های مسلح مخالف دولت، در ردۀ دوم، افزایش ارقام تلفات افراد ملکی قرار گرفته است، هر چند که کمیسیون حقوق بشر در این مورد ارقامی ارائه نکرده؛ اما گفته است که از مجموع ارقام کشته‌و زخمیان در جریان سال ۹۴ خورشیدی، حدود ۲۱ فیصد از افراد ملکی در جریان درگیری‌ها کشته و زخمی شده اند.

هم‌چنان گروگان‌گیری افراد ملکی مسألۀ دیگری است که در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر به آن اشاره شده است. بر اساس ارقام این نهاد، در جریان سال گذشتۀ خورشیدی، ۹۰ نفر از افراد ملکی از سوی گروه‌های مختلف گروگان گرفته شدند که از این میان،۲۲تن آنان جان باختند.

گزارش کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که هنوز از سرنوشت 5 تن از گروگانان اطلاعاتی در دست نیست و متباقی پس از مدت‌های طولانی و در برخی موارد هم کوتاه مدت رها شدند.

بزرگترین گروگان‌گیری در سال ۹۴ خورشیدی، در شاهراه کابل قندهار به وقوع پیوست که مخالفین مسلح ۲۱ مسافر را ربودند و سپس به شمول سه زن و یک کودک، هفت تن این گروگانان را سر بریدند.

این رویداد سبب شد که یک حرکت مردمی موسوم به "جنبش تبسم" شکل بگیرد و تظاهرات گستردۀ ۲۱ عقرب را برای دادخواهی راه‌اندازی کنند.

گزارش کمیسیون حقوق بشر در حالی از افزایش شمار کشته‌ها و زخمیان افراد ملکی نشر می‌گردد که دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی نیز گزارش مشابهی نشر کرد و هدف قرار گرفتن افراد ملکی را در جریان حملات انتحاری و انفجاری و درگیری‌های مسلحانه، نگران‌کننده خواند.

با این حال سیما سمر در نشست امروزی از تمام طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان، خواست که قواعد بشردوستانه بین‌المللی را در جریان منازعات مسلحانه، رعایت کنند و به مصؤونیت افراد ملکی توجه جدی داشته باشند.

هم‌چنان رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان تأکید کرد که دولت به موارد نقض حقوق بشردوستانه بین‌المللی در جریان منازعات مسلحانه رسیده‌گی کند و ناقضین حقوق بشر را مورد پیگرد قانونی قرار دهد.

XS
SM
MD
LG