لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون حقوق بشر درباره 'بچه بازی' تحقیق می کند


سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید در نظر دارند یک تحقیق ملی را در مورد بچه بازی در سراسر کشور انجام دهند.

اما او می گوید این تحقیق ملی را کمیسیون نمی تواند به تنهایی انجام دهد و او از جامعه مدنی، نهاد های مرتبط دولتی، رسانه ها و نهاد های مدافع حقوق بشر می خواهد که در این راستا با کمیسیون مستقل حقوق بشر همکاری کنند.

خانم سمر گفت"شما می دانید که یک پدیده بسیار خراب که متاسفانه در جامعه افغانستان رایج شده و بخصوص در وضعیت جنگی که نه تنها در افغانستان در کشور های دیگر هم متاسفانه زیاد است، ولی ما ها که ادعا می کنیم که مسلمان استیم و این از نظر دین مبین اسلام منع است ولی رایج است در افغانستان و همین پدیده شوم بچه بازی است که البته این هم مثل قتل های ناموسی یک موضوعی است که زیاد سرش گپ زده نمی شود، باید یک تحقیق ملی در این راستا انجام داده شود."

خانم سمر گفت این مساله بیشتر اطفال را متضرر می سازد و در دراز مدت این اطفال افراد عقده ای و ادامه دهنده این اخلاق منفی به بار می آیند.

رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت "اطفالی که با این وضعیت مواجه می شوند از هر حیث حق شان زیر پای می شود، آنها مکتب رفته نمی توانند، شخصیت شان در جامعه بکلی کشته می شود."

خانم سمر افزود که مساله جدیی دیگر این است که احتمالاً در افغانستان هم رخ می دهد اینها افراد بسیار عقده یی بار می آیند و تلاش می کنند کاری را که سر خود شان شده سر یک طفل دیگر سر یک کس دیگر تطبیق بکنند تا احساس بکنند که انتقام گیری کرده، یا برای خود شخصیت دوباره داده که این بسیار خطرناک است."


قدرتمندان بچه باز

ثریا صبحرنگ، مسئول حمایت از حقوق زنان در کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید اخلاق بچه بازی بیشتر در میان قدرتمندان و کسانی که مربوط به طبقه بالای جامعه استند رایج است.


خانم صبحرنگ گفت "امروز ببینید که کی ها بچه باز هستند، امروز کسانی که قدرت دارند، امروز پولدار هستند، مربوط به طبقات بالای جامعه هستند، این خودش باعث توسعه و گسترش می شد، امروز این از بالا شروع شده ، زمانی که می بینند کسانی که در قدرت هستند، امروز در مقامات بالا قرار دارند به یک پدیده دست می زنند این عمل رواج پیدا می کند."

مسئولین کمیسیون مستقل حقوق بشر می گویند اخلاق بچه بازی به عنوان یک پدیده جرمی باید در قوانین جا داده شود تا با کسانی که این عمل را مرتکب می شوند به اساس قانون برخورد شود و با این ترتیب از ادامه این پدیده منفی در سطوح مختلف جامعه جلو گیری به عمل آید.

با این که بچه بازی در نقاط مختلف افغانستان رایج است اما بنا بر حساسیت های فرهنگی و اسلامی حتی افرادی که این اخلاق را دارند در اکثر موارد آن را افشا نمی کنند.

این نخستین بار است که کمیسیون مستقل حقوق بشر تصمیم دارند برای جلوگیری از اخلاق بچه بازی تحقیق ملی را انجام دهد.

مسوولین کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان از مقامات حکومتی می خواهند که برای جلوگیری از پدیده بچه بازی اقدام جدی روی دست گیرند.
XS
SM
MD
LG