لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا روز استقلال را به افغانستان مبارکباد گفت


مراسم تجلیل از روز استقلال افغانستان امروز در ارگ برگزار شد
مراسم تجلیل از روز استقلال افغانستان امروز در ارگ برگزار شد

جان کری وزارت خارجۀ ایالات متحده به نماینده‌گی از رئیس جمهور باراک اوباما و مردم امریکا تبریکات و بهترین تمنیات را به مناسبت ۹۷ مین سالروز استقلال افغانستان به حکومت و مردم آن کشور ابراز داشت.

وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر پیامی گفته است که با وصف چالش‌های فراوان، افغانستان به سمت پیشرفت و آیندۀ امنتر و دیموکراتیک در حرکت است و حکومت و مردم امریکا در این مسیر در کنار افغان‌ها می ایستد.

در پیام آمده است که تعهد ایالات متحده به مردم افغانستان محکم بوده و امریکایی ها خواهان تقویت بیشتر روابط و دوستی میان دو کشور است.

در همین حال محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهور افغانستان در مراسمی به مناسبت ۹۷ مین سالروز استرداد استقلال آن کشور گفت که افغانستان هیچ گاهی سیاست خارجی خود را برای کسی دیگر تسلیم نمی‌کند. او گفت که ۹۷ سال قبل افغانستان استقلال داخلی داشت فقط استقلال سیاست خارجی خود را گرفت.

رئیس جمهور غنی گفت:"ما دولت مستقل هستیم و سیاست خارجی مستقل داریم.ما بدبختانه در وضعیتی استقلال خود را تجلیل می‌کنیم که نیاز به تجدید عهد برای حفظ آزادی خود داریم. قوای امنیتی ما تعهد و ارادۀ عمل دارند."

آقای غنی گفت هم اکنون نه سازمان تروریستی در افغانستان فعالیت دارد که از سوی کشورهای همسایه پرورش داده شده اند و می‌خواهند از خاک افغانستان، برای نابودی این کشور و جهان استفاه کنند.

رئیس جمهور غنی به پاکستان بار دیگر پیام داد که در چارچوب منافع ملی، دوکشور می‌توانند روابط حسنه برقرار نمایند؛ اما او تأکید ورزید که در وضعیت کنونی قدم نخست‌شان پشتیبانی مطلق از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان افزود: " روابط در چارچوب منافع ملی می‌تواند سبب به میان آمدن ثبات در منطقه شود. جامعه جهانی موضع برحق ما را درک کرده است، همکاری آنها با ما نشاندهندۀ این است که ما منافع مشترک داریم."

رئیس جمهور غنی، داعش را مخاطب قرار داد و گفت که سرهای آنها نه تنها در ننگرهار بلکه در تمام افغانستان بریده خواهد شد.

از سوی دیگر آقای غنی گفت ما باید در تحلیل تهدیدات، دیدگاه مشترک داشته باشیم. او تأکید کرد مشکل افغانستان تنها ناامنی نیست، وضعیت بد اقتصادی و فقر از چالش های جدی در کشوراست. رییس جمهور افزود هدف ما فقط امنیت نیست بلکه ثبات است که برای رسیدن به آن، بهتر شدن وضعیت امنیتی، رفاه اقتصادی، عدالت و حکومتداری لازم است.

محمد اشرف غنی صبح امروز در حضور عبدالله عبدالله رییس اجراییۀ حکومت وحدت ملی و دیگر مقامات بلند پایۀ دولتی با گذاشتن اکلیل گل، پای منار استقلال، از ۲۸ اسد بزرگداشت کرد. اما آقای عبدالله در مراسم ارگ حضور نداشت.

جاوید فیصل معاون سخنگوی رئیس اجراییه در صحبت با صدای امریکا گفت که آقای عبدالله در مراسم دیگری در وزارت دفاع ملی اشتراک کرده است به همین دلیل در ارگ ریاست جمهوری حضور نداشتند.

اما محمد خان معاون اول ریاست اجراییه در مراسم ارگ ریاست جمهوری اشتراک داشت.

قدم شاه شهیم لوی درستیزافغانستان که نیز در این برنامه حضور داشت گفت قوای دفاعی و امنیتی افغانستان، قوی شده اند.

او گفت" حلقات استخباراتی بیرونی برای رسیدن به اهداف استراتیژیک خود، در صدد براندازی حکومت افغانستان اند؛ اما نیروهای مسلح افغان، اینجا را به گورستان تروریستان مبدل می‌کنند."

استقلال افغانستان در پایتخت و ولایات این کشور با شور و مستی میان افغان ها تجلیل می شود. در ننگرهار مقامات حکومت محلی با گذاشتن اکلیل گل، روی قبر شاه امان الله از این روز بزگداشت کردند.

۹۷ سال قبل افغان ها، در چنین روزی استقلال شان را از بریتانیایی کبیر گرفتند.

XS
SM
MD
LG