لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان در حمله به قنسولگری هند دخیل است - تحلیلگران


شماری از کارشناسان و تحلیلگران افغان حمله بر قنسولگری هند در ولایت هرات را کار سازمان استخبارات نظامی پاکستان یا آی اس آی تلقی می کنند. این تحلیلگران می گویند که پاکستان با اجرای این حملات دو هدف را تعقیب می کنند.

جنرال هلال الدین هلال، معین پیشین وزارت داخله افغانستان می گوید که هدف حملات پاکستان بر ماموریت های دیپلوماتیک هندی ، ایجاد فضای ترس به منظور کاهش فعالیت های هند در داخل افغانستان است.

آقای هلال می گوید که "نگرانی که های پاکستان این است که فعالیت های هندی ها از خاک افغانستان علیه پاکستان می شود و با (پاکستان) این عملیات ها را به خاطر ایجاد فضای ترس و وحشت برای هندی انجام می دهد تا فعالیت هندی ها علیه پاکستانی ها محدود شود."

آقای هلال همچنین می گوید که روی کار آمدن نرندرا مودی که به مثابه یک تندرو ملی گرای هند تلقی می شود، ممکن دلیل دیگر حمله بر قنسولگری آن کشور از سوی استخبارات پاکستان در خاک افغانستان باشد.

جاوید کوهستانی، تحلیلگر مسایل سیاسی افغانستان، نیز به این باور است که آی اس آی در عقب حمله بالای قنسولگری هند در ولایت هرات است و هدف آن جلوگیری از گسترش روابط میان هند و افغانستان است.

آقای کوهستانی می گوید "آی اس پاکستان با استفاده از ابزارهای القاعده و طالبان افغانی که در خدمت آی اس آی است. البته این مسئله برمی گردد بهبود یا توسعه روابط افغانستان با هند مخصوصا که تعهدات هند که بعضی تجهیزات را از روسیه برای افغانستان فراهم کند."

صبح جمعه حداقل سه فرد انتحار کننده بالای قنسولگری هند در ولایت هرات حمله کردند. به گفته مقامات امنیتی هرات، همه مهاجمان کشته شدند و از نزد آنان واحد پولی پاکستان به دست آمده است.

پنج پولیس محلی در جریان زد و خود با مهاجمان، زخمی شدند، ولی به کارمندان قنسولگری هند، آسیبی نرسیده است.

این سومین بار است که ماموریت دیپلوماتیک هند در افغانستان مورد حمله قرار گرفته است. در سال 2009 میلادی، سفارت هند در کابل مورد حمله قرار گرفت که موجب کشته شدن ده ها تن گردید. قنسولگری هند در شهر جلال آباد نیز مورد حمله شورشیان قرار گرفته بود.

شماری از تحلیلگران به این باورند که هند و پاکستان به گونه ای جنگ نیابتی شان را در افغانستان به پیش میبرد، ادعایی که دو کشور آن را رد کرده اند.
  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG