لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران - غنی از هند خواستار کمک نظامی شود


هفت ماه بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان محمد اشرف غنی، رئیس جمهور آن کشور، روز دو شنبه به هند سفر می کند.

به باور شماری از تحلیلگران، سفر رئیس جمهور افغانستان به هند، به گمانه زنی هایی خاتمه می دهد که گویا رئیس جمهور غنی به خاطر روند مصالحه با طالبان، تلاش کرده است تا رابطه اش را با پاکستان بهبود بخشد - آنهم به قیمت نادیده گرفتن نقش هند در افغانستان و منطقه.

سفر رئیس جمهور افغانستان در حالی به هند صورت می گیرد که وضعیت امنیتی در این کشور جنگ زده، به وخامت گراییده است. حمله انتحاری هفته گذشته در جلال آباد، سربریدن نیرو های نظامی در بدخشان، درگیری ها در ولایت کندز، اصابت راکت در شهر غزنی و در نهایت آغاز عملیات بهاری طالبان موسوم به "عزم" مصداق این ادعا ها است.

کارشناسان استدلال می کنند که کمبود تجهیزات نظامی و نبود پرسونل فنی امنیتی از دلایل عمده افزایش نا امنی ها در افغانستان است. بنابراین جا دارد تا رئیس جمهور غنی از هند کمک نظامی در خواست کند.

اجمل عبید عابدی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که گفتگو های رهبران دو کشور همه مسایل مورد علاقه افغانستان و هند را احتوا می کند، ولی تمرکز بیشتر روی مسایل اقتصادی است.

آقای عابدی گفت "در این سفر روی تمام مسایل که برای دو کشور مهم است، صحبت می شود، {اما} تمرکز بیشتر روی مسایل اقتصادی، تجارتی، ترانزیتی، زراعت خواهد بود."

اگر چه اقای عابدی جزئیات بیشتر در مورد گفتگو ها بین رهبران افغانستان و هند ارایه نه کرد اما گفت که در این دیدار روی همه مسایل مورد علاقه هردو کشور بحث وگفتگو صورت خواهد گرفت.

بعد از ایجاد حکومت وحدت ملی در افغانستان، آقای غنی در نخستین روز های کاری اش به حیث جمهور افغانستان به اسلام آباد سفر کرد. سپس، رفت و آمد های مقامات دو کشور به شمول سفر مقامات عالرتبه پاکستان به کابل صورت گرفت.

سوال اینجاست که چرا رئیس جمهور غنی برای بهبود روابط با پاکستان تلاش های جدی کرده، ولی هند که از جمله تمویل کننده های عمده برای افغانستان است، از رویه مشابه رئیس جمهور غنی با پاکستان بی بهره مانده است.

عبدالقیوم سجادی، عضو ولسی جرگه افغانستان، استدلال می کند که تیم رئیس جمهور غنی به این باور است که با تاخیر سفر رئیس جمهور افغانستان به هند و سفر فوری به پاکستان، کابل قادر خواهد شد تا نظر حمایوی اسلام آباد را در راستای تامین امنیت و مبارزه بر ضد دهشت افگنی، جلب کند.

آقای سجادی گفت "اگر کاهش در مناسبات دیپلوماتیک افغانستان به هند که یکی از خواست های جانب پاکستان است، به قیمت آوردن ثبات در افغانستان تمام شود، باز هم قابل توجیه بود."

ولی این عضو ولسی جرگه افغانستان می گوید هرگاه عدم توازن دیپلوماتیک موجب تغیر پالیسی پاکستان در افغانستان نگردد، این روش به منافع ملی افغانستان ضرر می رساند.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهور پیشین افغانستان، حامد کرزی، در مصاحبه با رادیو آشنا صدای امریکا گفت که حکومت به رهبری رئیس جمهور غنی در هفت ماه گذشته روابطی را با پاکستان ایجاد کرده است که نه تنها برای هند، بلکه برای افغان های نیز گیج کننده است.

آقای فیضی می گوید که پاکستان به دلیل نفوذی که بالای طالبان دارد می تواند در تامین امنیت و روند صلح کمک کند، ولی در هفت ماه گذشته با وجود به دست آوردن امتیازات از سوی کابل، هیچ همکاری صادقانه با افغانستان نداشته است.

آقای فیضی گفت " وقتی ما به هفت ماه گذشته، نگاه می اندازیم، در مقابل امتیازات که از جانب افغانستان به پاکستان داده شده است، هیچ نوع پیشرفت در روند صلح به وجود نیامده و در سایر مسایل نیز از سوی پاکستان هیچ نوع همکاری صادقانه صورت نگرفته است."

آقای فیضی همچنین گفت که وضیعت امنیتی در حال بدتر شدن است و پاکستان مثل گذشته از همکاری با حکومت جدید افغانستان شانه خالی می کند. او همچنین می گوید که رئیس جمهور غنی باید پیام واضح برای مقامات هندی داشته باشد و آن اینکه، هند شریک تاریخی و استراتیژیک افغانستان باقی خواهد ماند.

ولی طلعت مسعود، کارشناس مسایل سیاسی و نظامی پاکستان، می گوید که روابط میان افغانستان و هند ریشه تاریخی دارد که نزدیکی کابل و اسلام آباد نمی تواند آنرا متزلزل کند.

آقای مسعود گفت "افغانستان می خواهد تا این روابط خوب را {با هند} حفظ کند، ولی این روابط به قیمت پاکستان تمام خواهد شد، زیرا اشرف غنی صاحب از اهمیت پاکستان و سایر کشور ها با خبر است."

در بیش از یک دهه گذشته، بر خلاف پاکستان، هند حدود دو میلیارد دالر در باز سازی افغانستان سهم گرفته است، در حالیکه، مقامات افغانستان به صورت دومدار ادعا کرده اند که پاکستان از طریق تجهیز و تمویل طالبان، موجب نا امنی در افغانستان شده است.

حالا با وجود تفاوت نظر ها در مورد عملکرد رئیس جمهور غنی و روابط میان افغانستان و پاکستان، تعداد تحلیلگران سیاسی به این باور اند که رئیس جمهور افغانستان را ناگزیری هایی وا داشته تا با پاکستان روابط نزدیک داشته باشد—به امید اینکه از حمایت شورشیان به خصوص طالبان دست بکشد.

این کارشناسان به این باور اند که با در نظر داشت سابقه سیاست های هند و پاکستان در قبال افغانستان، رئیس جمهور غنی اعتقاد بر این دارد که به سادگی می تواند قناعت هند در مورد روابط میان کابل و اسلام آباد فراهم کند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG