لینک های دسترسی

Breaking News

احتمال افزایش حملات سبز بر سبز


بیش از ۶۱ سرباز خارجی طی سال روان در نتیجۀ حملات افراد مظنون در صفوف قوای امنیتی افغان کشته شدند، اما با وجود کشته شدن ده ها سرباز افغان، رقم دقیق تلفات سربازان افغان در دست نیست.

یکی از دلایل حملات خودی بالای پولیس افغانستان نفوذ استخبارات خارجی در وزارت داخلۀ افغانستان می باشد. کارشناسان می گویند که با خروج قوای خارجی از افغانستان و مسئولیت پذیری بیشتر قوای امنیتی افغان، حملات به اصطلاح سبز بر سبز – به ویژه در ولایات آسیب پذیر جنوبی – افزایش خواهد یافت.

در تازه ترین حملۀ طرفداران طالبان بر پولیس، چهار منسوب پولیس در ولایت ارزگان کشته و دو تن دیگر زخمی شد.

یکی از سخنگویان ولایتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که مهاجم در بین پولیس بوده و معلومات را برای طالبان فراهم کرد تا آنها قادر شدند سربازان پولیس را هنگامی که خواب بودند، هدف قرار دهند.

نفوذ عمال خارجی

جاوید کوهستانی، کارشناس مسایل نظامی می گوید که با وصف موجودیت نهاد های متعدد در چوکات وزارت داخله، استخدام منسوبین به اساس ثلیقه های فردی صورت می گیرد و پیشینۀ نو شمول ها با دقت بررسی نمی گردد که این خود عامل افزایش حملات بر قوت های پولیس می باشد.

یکی از کارمندان حکومت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، دسترسی به معلومات پولیس را یکی از راه های عمده یی عنوان کرد که طالبان می توانند از آن طریق قوای امنیتی افغانستان را هدف قرار دهند.

این مقام حکومتی می گوید که این مشکل در صفوف امنیت ملی و ارتش افغانستان کمتر می باشد زیرا این دو بخش از راهبرد هایی کار می گیرند که دسترسی مخالفان را به معلومات حساس و سری محدود می سازد.

صفت الله صحاف ساپی، معاون مرکز رسانه های حکومت افغانستان در صبحت با صدای امریکا آسیب پذیری پولیس افغان را تائید می کند اما می گوید که دسترسی استخبارات خارجی به معلومات سری ادعای مبالغه آمیز است.

اما آقای ساپی می گوید که پس از افزایش حملات افراد بر قوای خارجی و افغان، تمام ارگان های حکومتی دست به فعالیت های منسجم زده و تلاش کردند شدت حملات را پائین بیاورند.

او می گوید جای شک نیست که دشمنان افغانستان هر گونه تلاش را به خرج خواهند داد تا روند آموزش و پروش قوای امنیتی و تکمیل شدن روند انتقال را به آزمون بکشند.

بی برنامگی حکومت

با افزایش حملات افراد مظنون بر قوای امنیتی افغانستان و خارجی، سر و صدا ها در واشنگتن و سایر مراکز کشور هایی که نیرو های شان در افغانستان مستقر بوده و هدف قرار گرفتند، بلند شد و تلاش های زیادی برای جلوگیری و یا کم از کم کاهش آن روی دست گرفته شد.

به گونۀ مثال، ارتش ایالات متحده در هماهنگی با امنیت ملی و وزارت دفاع افغانستان کوشش کرد روند استخدام افراد نو شمول را شفافتر سازد و شبکه هایی را رد یابی کند که افراد شان در سطوح مختلف قوای امنیتی افغانستان نفوذ می کردند.

اما جاوید کوهستانی می گوید که وزارت داخلۀ افغانستان شکار ثلیقه های شخصی، موجودیت فساد اداری و بی برنامگی شده است و احتمال آن می رود که منسوبین پولیس شکار حملات مشابه در آینده شوند زیرا برای از بین بردن حملات و یا کم از کم کاهش شدت آن ارادۀ قوی در وزارت داخله وجود ندارد.

سالانه در حدود پنج تا ۱۰ هزار سرباز تازه نفس در صفوف ارتش و پولیس ملی افغانستان جذب می شود و تلفات قوای امنیتی افغان نیز در حدود 300 نفر تخمین می گردد.

کارشناسان به این باور اند که دلیل افزایش حملات سبز بر سبز و سبز بر آبی، تمرکز بیشتر بر کمیت و تعداد قوای امنیتی افغان نسبت به کیفیت آنها است. اما تا هنوز رقم مشخصی از تلفات منسوبان ارتش و یا پولیس ملی افغانستان فراهم نشده است.
XS
SM
MD
LG