لینک های دسترسی

Breaking News

امضای موافقت نامه همکاری امنیتی و اقتصادی ایران و افغانستان


نتیجه بحث هیاتهای کمیسیون مشترک همکاری میان افغانستان و ایران در کابل به امضای یادداشت تفاهمی انجامید که افغانستان را قادر می سازد به آبهای بندر چابهار دست یابد.

نتیجه بحث هیاتهای کمیسیون مشترک همکاری میان افغانستان و ایران درکابل با امضای یادداشت تفاهمی در 5 فصل و 56 ماده است به پایان رسید.

زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان و علی اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پایان اجلاس دریک کنفرانس خبری مشترک اشتراک نموده به مشترکات تاریخی و جغرافیایی دو کشور و اراده یی روسای جمهور هر دو کشور به تقویت و توسعه روابط درتمامی ابعاد به سوالات خبرنگاران پاسخ گفتند.

زلمی رسول، وزیر خارجه افغانستان از توافقات حاصل شده در خصوص همکاریها درعرصه های مختلف از گمرکات گرفته تا ترانسپورت، بیمه، خدمات بانکی، سکتور انرژی، بخش علمی , فرهنگی، آموزشی، قنسلی، امنیتی، سرحدی تا ساحات صحت، زراعت، مخابرات ومعادن استقبال کرد.

وزیر خارجه افغانستان در پاسخ به پرسش خبرنگاران پیرامون تحریم های ممالک غربی علیه جمهوری اسلامی ایران و مشکلات بخصوص افغانستان به صورت اجمالی جواب داده گفت که افغانستان در روابط خود , با منطقه و همسایه منافع ملی خود را ترجیح می دهد:

او گفت: "افغانستان در رابط خود با منطقه و همسایه به منافع ملی خود را درنظر میگیرد . راجع به چیزی که شما صحبت کردید ما با کشورهای که تحریم گذاشته ان در صحبت هستیم , اما موقف ما , درین باره و اضح است که منافع خود را درنظر میگیریم."

لیکن نماینده گان اتاقهای تجارت افغانستان که درین نشست خبری وزرای خارجه دو کشور حضو داشتند خواهان این بودند که افغانستان باید موقف خود را روشن تر بیان میکرد.

به باور این نمانده گان اتاق تجارت افغانستان از عملی شدن این تحریم ها افغانستان خساره مند میشود که جبران آن دشوار است.

خان جان الکوزی , معاون اتاق تجارت افغانستان در ختم کنفرانس به رادیو آشنای صدای امریکا چنین گفت: "موضوع تحریم ها تشویش ماست متاسفانه این مشکل وجود دارد . امروز وزیرخارجه ما به شکل مفصل روشن نساخت . ما از دولت خود میخواهیم که درین باره سیاست روشن داشته باشند. برا ی ما مشکل است و حتی ناممکن است که این روابط قطع شود . اما فشار وتصمیم امریکا هم بسیار جدی است."

آقای الکوزی , به عنوان یک تاجر ملی از حکومت خواست که باید امریکا را قناعت بدهد که ما , در یک موقف خاص و شرایط خاص قرار داریم . و ما نمی توانیم مانند سایر کشور ها این تحریم ها را به اجرا بگذاریم.

وزیر خارجه ایران درجواب به سوالی درمورد پیمان ستراتیژیک میان افغانستان و ایالت متحده گفت که روابط سیاسی افغانستان و ایران دربهترین شرایط است طی چند دهه گذشته قرار دارد.

آقای صالحی افزود "امضای پیمانهای دوستی با کشورها درمسایل مختلف برای رفاه مملکت خود، حق هرکشور است و ما به اصل عدم مداخلت درامورداخلی کشورها باورمند هستیم. اما در بعد امنیتی برادران افغان ما، اطمینان داده اند که مرزهای ما مرزهای صلح و دوستی باقی میمانند.

صالحی گفت: "این تضمین را , برادران افغان به ما داده اند . که ما , اطمینان داشته باشیم که مرزها همواره به عنوان مرز های صلح ودوستی باقی خواهد ماند."
چهارومین نشست نوبتی کمیسیون مشترک همکاری بین افغانستان و ایران دو روز قبل درکابل میان آغاز یافت.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG