لینک های دسترسی

Breaking News

دسترسی افغانستان به بندر چاه بهار ایران


بندر چاه بهار ایران
بندر چاه بهار ایران

مقام های افغان، ایران و هند در مورد توسعه روابط تجارتی و ترانزیتی سه کشور از طریق بندر چاه بهار ایران گفت و شنود کردند.

وزارت خارجه افغانستان می گوید که معین های وزارت خارجۀ ایران، افغانستان و هند در تهران با برگزاری نشست سه جانبه در مورد استفاده از بندر چاه بهار، توسعه روابط تجارتی، فعالیت های ترانزیتی و همکاری های اقتصادی میان سه کشور بحث و تبادل نظر کردند.

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان برگزاری این جلسه سه جانبه را به سود هرسه کشور و حتا به سود همگرایی اقتصادی منطقوی دانسته از آن استقبال کرد.

به گفتۀ مقام های افغان در نشست سه جانبه که یک جلسه مقدماتی است، مسایلی چون سرمایه گذاری های مشترک، ایجاد خطوط هوایی میان کابل- چابهار- دوبی و تاسیس شعبات بانک های خصوصی در شهرک مرزی چاه بهار جهت تسهیل معاملات تجارتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

کارشناسان مسایل اقتصادی، بحث روی موضوع استفاده از بندر چاه بهار را به عنوان یک راه بدیل ترانزیتی برای افغانستان، یک ضرورت عینی عنوان می کنند.

آذرخش حافظی، کارشناس مسایل اقتصادی و مسوول روابط بین المللی اتاق های تجارت افغانستان می گوید که با توجه به مشکلاتی که تاجران افغان در پاکستان دارند، نیاز است با جستجوی یک راه متبادل به هر قیمتی که شده خود را از قید وابستگی به پاکستان برهانند، که در چنین یک برهه یی نشست سه جانبه گام مهمی محسوب می شود.

حافظی اضافه می کند که موضوع بندر چاه بهار تازه نبوده بلکه از ده سال به اینسو گفتگو هایی در این زمینه جریان دارد اما تا کنون نتایج ملموسی را در پی نداشته است.

با درنظرداشت مشکلات تجار افغان در خصوص ترانزیت کالا ها و نیز با توجه به اینکه پاکستان اجازه نمی دهد که کالا های هندی از طریق بندر واگه به افغانستان انتقال یابد، موضوع بندر چاه بهار برای رشد وتوسعه تجارت میان هند و افغانستان حایز اهمیت زیاد است.

اما در شرایط کنونی که ایران با فشار تعزیرات بین المللی روبر است، شاید که از این نشست در کوتاه مدت نتایج مطلوب و قابل لمسی را به بار نیاورد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG